28 maj 2015

FÖDDE BARN PÅ SPIKMATTAN VID FÖRLOSSNING I VÄSTERÅS




Nu hade jag fått det bekräftat jag skulle få genomgå en naturlig förlossning. Så jag har längtat efter att få föda barn på ett naturligt sätt. För mig en gåva som är svår att beskriva med ord. Nu så här i efterhand känner jag mig så oerhört tacksam att jag tillsammans med min kära bästa man och Melwin fått uppleva det största som finns att med fokus, smärta, kärlek och förväntan att få föda fram ett helt nytt liv, ett liv som enligt min tro har valt mig som mamma, ett liv som har valt våran familj.

Så vi har längtat efter vårt barn, det tog 2,5 år att bli gravida med dig älskade barn. Under resan har jag gått på akupunktur för att varva ner och slappna av, jag har mininerat min löpning som jag älskar för att minska stressen i kroppen.

För mig kände det helt enkelt fel att använda smärtstillande underförlossningen. Jag ville känna vad som hände, jag ville inte att något skulle påverka mig eller barnet på ett onaturligt sätt. När jag kom in på förlossningen var jag ändå öppen med att OM smärtan blev för stor så kunde jag ta emot smärtlindring. Jag har full respekt för de som väljer att ta emot  smärtlindring, då det gör ont att föda barn.

Mina verkar startade 01:30 den 12 maj och den 13 maj 02:04 är Melwin född. Jag födde barn på spikmattan. Ett fantastiskt verktyg mot smärtlindring i skarpläge. De syntes tydligt även på mina verkar att smärtan reducerades med 50 % under förlossningen. Barnmorskorna som hade jobbad länge med att hjälpa kvinnor att föda barn hade aldrig vart med om att någon hade fött barn den naturliga vägen och med spikmatta som hjälpmedel. Jag minns speciellt Dagmar som när jag hade verkar strök sina händer på mint ansikte och på min panna. Så skönt och avslappnande. Hon var en av de få som rörde mig på det avslappnade sätt. För mig så självklart men kanske många inte skulle uppskatta det.

Jag låg på spikmattan hela tiden, hade den från korsryggen där vi har så mycket nerver upp till skuldrorna. Den ända gången jag inte låg på den var när jag gick på toaletten, satt på bollen eller stod upp i sängen lutad mot sängryggen.

Mitt varmaste tips till er som ska föda barn att köpa en indiskspikmatta för att på ett naturligt sätt reducera smärtan vid förlossningen.
När barnet är fött är den toppen att ha som snabb återhämtningshjälp. Som toppen att sova på både mitt på dagen och somna in på natten.

Spikmattan 

  • Reducerar smärta 
  • Ger mig snabb återhämtning 
  • Ger mig en skön meditation känsla i kroppen
  • Är en av mina topp tio bästa för mig hälsa 

Läs mer om en av mina topp bästa sätt att slappna av och återhämta sig med spikmattan shaktimattan.se

Josefi 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...