12 februari 2012

FÖRKYLNING PÅ G? INGEN FARA MED INGEFÄRA

Något som ALLTID finns i mitt kylskåp är ingefära. Jag har haft en intensiv och kärleksfull relation med just ingefära i tre år nu. Det började på vintern -09 då jag hade inte mindre än 7(!) halsfluss efter varandra. Jag var helt slut och kroppen likaså. Det var då jag började känna ett mycket starkt och oförklarligt sug efter ingefära. Oförklarligt därför att ingefära inte var något som jag åt vanligtvis.
Jag köpte hem en bit ingefära och visste inte riktigt vad jag skulle göra med den oansenliga knölen, så jag sökte information om vad ingefära var bra för och hur den lämpligtvis skulle tillagas. Det visade sig att ingefära används i många tusen år i både kinesisk och indisk medicin. Den räknas som en krydda och är en av de kryddor som innehåller flest antioxidanter. Traditionellt används ingefära för att bota illamående, lindra diarré och andra magbesvär. Den är antiinflammatorisk och används för behandling av ledont och andra inflammatoriska tillstånd. Dessutom bra på att bota onda halsar då den har effekt på både bakterier och virus.

Det var då jag började tillaga te på ingefära. Mitt halsonda och alla streptokocker försvann och kom aldrig mer igen (peppar, peppar). Jag dricker nu mitt ingefära te varmt på vintern och som en sval dryck på sommaren. Speciellt då jag känner mig trött och lite så där "kulen" - en förkylning på gång kanske. Resultatet har blivet bra mycket förre förkylningar de senaste åren. Anmärkningsvärt faktiskt.

Hur gör man då ingefärate?
Det är mycket enkelt. Du behöver:
1 bit ingefära
ev. en kanelstång och/eller honung

Gör så här.
Koka upp vatten i vattenkokare eller kastrull.  Skala bort det yttersta skiktet från ingefärabiten med en kniv eller med potatisskalare. Skär några skivor 3 - 4 stycken och lägg i en kopp. Lägg i en kanelstång om du tycker om den varma smaken av kanel och ev. lite honung om du behöver lindra en raspig hals.
Häll det kokheta vattnet över ingefäran i koppen. Låt svalna så att det är drickbart och drick sedan långsamt och njutningsfullt. Bitarna av ingefära kan du sedan äta upp om du vill.
Prova gärna och låt mig veta vad du tycker. // Ulrika
Mer intressant läsning om kost och hälsa hittar du på min blogg Ulrika Gabriel Coach & Hälsoinspiratör.

27 kommentarer:

  1. Jag dricker också ingefära numera, så gott som varje dag. Jag skär ett par bitar och lägger i en kopp (skalar inte) och häller på varmt vatten. Superenkelt och nu när jag vant mej vid smaken så tycker jag också att det är så gott!

    SvaraRadera
  2. Grekland - visst är det både gott och smått beroendeframkallande att dricka ingefära te! På sommaren dricker jag det kallt och det är också jättegott.

    SvaraRadera
  3. Tack för detta förföriskt goda tips. Aldrig provat smaka ingefära förutom i pepparkakor men vilken god smak. Första klunken tagen och är redan fast. Nu kommer förkylningen svepa över snabbt och om inte så kommer jag verkligen njuta av denna dryck. Tack!

    /Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Caroline för att du skriver och berätta om vad du tycker. Den är faktiskt smått beroendeframkallande den här drycken, vilket är jättebra eftersom den är så hälsosam. Kul att du gillar din.

      Radera
  4. Hej har varit hemma 2 veckor nu. Rejäl förkylning. Fick tips om ingefärs te. Kollade här oxå. Nu blir det te att dricka för nu vill jag bli frisk. Tror det är barnbarn baciller. Trevlig snöig helg
    Nickan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det är en kur som hjälpt dig :-)

      Radera
  5. riktigt bra tips, jag har ofta varit förkyld i längre perioder och gått på en massa nässprej och hostmedicin. Nu dricker jag ofta te med ingefära i och när det svalnat lite häller jag i honung. Har knappt haft någon förkylning nu på 1 år :) så jag rekommenderar detta till alla jag känner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Ingefära lär vara bra mot rethosta också, om man trots allt skulle drabbas.

      Radera
  6. Ett tips för den som ändå behöver en starkare kur - mosa skalad ingefära i en mortel och pressa ur varenda droppe juice du kan få. Blanda sedan denna juice med honung och tag en sked två gånger om dagen vid förkylning eller halsont/hosta.

    Hjälper direkt och det kan även tas preventivt under vintern till exempel i en kopp te. Går även bra att lägga i kylen i veckor.

    Obs, den kvarblivna ingefäran kan sedan användas i maten eller te - det finns tillräckligt med godheter kvar i den.


    www.ayurvedabutiken.se
    www.vedanam.se

    SvaraRadera
  7. Jag brukar köra i en blender: skalad lime, ingefärsbitar, och en valfri storlek skvätt vatten.
    Kör till en gröt och låt stå en stund. Sen kan man hälla genom en sil/melitta. Men jag brukar sila genom en duk i ett glas eller tillbringare. Ex genom kökshanduk eller dyl.
    Enklare då att krama ur sista juicen lite hårdhänt.

    Den juicen bränner ut det mesta. Lämpligt att dricka ur shots-glas.
    Erik i Vällingby

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! Blir ofta förkyld under vintern och har en förkyln på G nu så googlade på ingefära och fick upp din blogg :) Hoppas min förkylning är ett minne blott snart!

    SvaraRadera
  9. Tack för tippsen detta ska prövas.
    .

    SvaraRadera
  10. Jag lagar varje morgon en sådan dryck som avsvalnat starkt grönt te och mixar det med en stor bit färsk ingefära och möjligtvis lite sötningsmedel i form av hermesetas eller honung beroende på humör. häller det i en drickflaska om jag har skyndsamt hemifråån annors dricker jag det hemma med sugrör direkt ur halvlitersmåttet jag mixat det i. Älskar hur det lite bränner i halsen av den stora mängden ingefära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter jättegott och motar garanterat bort en massa oönskade baciller :-).

      Radera
  11. Ingefära används mycket i Ayurveda, en indisk läkarkonst som jag läste under 1997 när jag bodde utomlands så ingefära i alla dess konster har varit en viktig del i mitt kök sedan dess.
    En viktig sak att tänka på när man använder honung är att aldrig blanda den med kokande vatten, då förstör du de helande egenskaperna hos honungen.
    Häll först i en skvätt kall vatten så får du ner temperaturen innan du blandar i honung. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att honungen inte ska blandas med för varmt vatten utan först när det svalnat till drickvänlig temperatur för att behålla alla de goda bakterierna.

      Radera
  12. Jag har just hällt det kokande vattnet över ingeäran. Det här kommer värma gott. Chansen att det här blir en ny vana för mig är stor. :)
    /Emma

    SvaraRadera
  13. Honungen ska du inte hälla i förns det har svalnat. Honungens effekt "dör" om den blandas med kokhett vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, honung ska i precis innan det ska drickas om man vill ha honung med.

      Radera
  14. Ingefära, riven och kokad i vatten står i kylen hela tiden. Har inte varit förkyld eller influensa på 2 vintrar. Innan var jag sjuk minst en gång i månaden. Klart bra effekt!

    SvaraRadera
  15. Ja hade rethosta i 4 år. Och efter att jag började dricka ingefära te så har hostan försvunnit och likaså dem tråkiga förkylningarna som ofta knackade på. Ingefära rekomenderas helt klart.!

    Lena

    SvaraRadera
  16. Funkar jättebra! Har varit hemma några dagar med febrig och hosta. Känner att det är min tur nu. Halsen killas och känner mig hängig. Snabbt fram med ingefära och grönt te! Känns på en gång att det börjar jobba i kroppen! Har inte varit utan ingefära hemma jag heller de senaste åren och tipsar alla jag kan!

    SvaraRadera
  17. Febrig och hostig son....ska de va...

    SvaraRadera
  18. Jag ska testa detta nu ingefäran ligger och gottar sig i hett vatten. Har halsfluss så sjukt jobbigt att svälja så hoppas att detta kan hjälpa mig.

    SvaraRadera
  19. Jag provar detta nu.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...