23 januari 2012

ULRIKAS BERÄTTELSE OM VETEMJÖLET

För snart tre år sedan hade jag oerhörda besvär i ögonen av pollen under våren. Jag visste att jag var allergisk mot vissa pollensorter, men för det mesta kände jag inga eller mycket lindriga symptom under våren. Det här året började besvären redan i slutet av januari och vissa dagar var det så illa att jag inte kunde åka till jobbet därför att jag inte kunde se ordentligt.

En bekant tipsade mig om Allergi- och Smärtmottagningen i Enköping där Mattias kunde konstatera att jag var allergisk mot vetemjöl. Vetemjöl är en sk. korsallergen det vill säga att allergi mot vetemjöl är kopplat till allergi mot björkpollen - något jag redan visste att jag var allergisk mot. Vetemjöl hade jag däremot inte en aning om att jag var allergisk mot. Ärligt talat trodde jag inte på det. Jag hade inte några problem med magen som man ofta hör att personer som är glutenintolleranta har.

På Mattias inrådan minskade jag i varje fall ner ordentligt på mitt vetemjölintag under några veckor. Jag märkte en liten förbättring i ögonen, men inget markant. Efter ett par veckor bestämde jag mig för att prova att äta vetemjöl i form av bröd och pasta under helgen för att se om jag märkte någon skillnad - jag var fortfarande skeptisk till vetemjölsallergin. Tyckte inte att jag märkt något speciellt när jag ätit vetemjöl och började verkligen tvivla på om det kunde stämma att jag var allergisk.
Men, dagen därpå mådde jag väldigt dåligt. Hade ont i kroppen, i lederna, kände mig helt uttröttad - så där som det känns när man är på väg att bli riktigt sjuk. Influensa på gång tänkte jag. Men efter ett par dagar hade symptomen lagt sig.

Ytterligare någon vecka senare åt jag mat med vetemjöl. Kände inte något just då, men dagen därpå kände jag mig jätterisig. Samma symptom som sist. Då såg jag sambandet.
Jag läste på om allergi mig vetemjöl och förstod att symptomen vid just vetemjölsallergi (liksom vid många andra födoämnesallergier) visar sig genom en sk. sekundär reaktion. Det innebär att symptomen kan komma flera timmar, ibland ett dygn eller två, efter att man har ätit det man är allergisk mot. Dessutom är symptomen väldigt diffus och svår att förstå att det handlar om en allergi/överkänslighet. Det kan handla om: trötthet, huvudvärk, ont i kropp och leder etc.

Först när jag slutade helt med att äta vetemjöl så insåg jag hur mycket det hade påverkat min hälsa tidigare. Jag hade inte känt mig sjuk innan, men heller inte riktigt frisk och pigg. Jag var ofta trött och hade ofta ont i mina leder. Kände mig gammal och sliten ganska ofta. Ändå tyckte jag att jag levde ganska hälsosamt, tänkte på vad jag åt och motionerade regelbundet.

Men vilken skillnad det blev när vetemjölet försvann ur mitt liv!

  • Borta var den ständiga tröttheten.
  • Ledvärken försvann.
  • Energin kom tillbaka.
  • Immunförsvaret förbättrades avsevärt - tidigare var jag ofta förkyld.
Tidigare hade jag detoxat med jämna mellanrum och mått kanon under de perioderna. Så här i efterhand förstår jag att det till stor del berodde på att jag uteslöt vetemjöl ur kosten under detoxperioderna. 
Nu har jag lagt om kosten Jag utesluter vetemjöl i princip helt. Det kan hända att jag tar en tugga utav något med vetemjöl i bland. Det ger mig inga symptom, men större mängder får konsekvenser direkt.
För att bli mätt och få energi har jag istället börjat äta mer fett. Jag sneglar på LCHF och inspireras till stor del av den kosthållningen.

Om du känner igen dig i de symptom jag beskrivit ovan: trötthet, värk i kroppen och leder, sämre immunförsvar eller andra oidentifierbara symptom som gör att du inte känner dig sjuk, men definitivt inte sjuk heller. Då kan det absolut handla om att du är allergisk eller överkänslig mot något födoämne.
  • I första hand kan du prova att utesluta vetemjöl ur din kost i 14 dagar. Väljer du att ersätta med glutenfrikost, så läs innehållsförteckningarna noga. Glutenfritt kan ofta innehålla veteprotein. Känn efter hur du mår. Känner du dig friskare och piggare är det helt klart värt att fortsätta leva ett vetefritt liv, eller i varje fall att minska ner på produktionen. Vill du få en eventuell allergi bekräftad får du kontakta din läkare.
  • I andra hand kan du prova att utesluta socker ur kosten i 14 dagar för att se hur du mår. Sockeröverkänslighet kan också ge liknande symtom Prova och känn efter.
  • I tredje hand provar du att utesluta mjölkprodukter då även de är en vanlig orsak till allergi och överkänslighet.
Just dessa tre livsmedelskategorier: vetemjöl, socker och mjölkprodukter är ofta orsak till allergier/överkänslighet utan att vi direkt förstår det. Det är också tre livsmedelskategorier som har tillkommit mycket sent i vår mänskliga mathistoria. Många menar att våra kroppar helt enkelt inte är skapade för att ta hand om dessa produkter. En del av oss klarar det utan problem, andra mår inte alls bra av denna kosthållning.
Vilket som måste vi alla bli duktigare på att känna av vad vi mår bra av och kan och bör äta. Våra kroppar talar om det för oss - vi är bara inte så duktiga på att lyssna.

Min pollenallergi har också blivit bättre genom åren.// Ulrika

15 kommentarer:

  1. Jag är nyfiken på det här med att uttesluta mjöl men vad har du uteslutit för produkter och vad har du bytt till? Kan man äta havre och råg?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK ! irre sjuk - otroligt trött under två dygn - värk i hela kroppen - som typ inflammatorisk smärta - magen mår dåligt - illamående - smärtor i tarmar - stenhård av glutenfritt knäcke - tar Samarin - då lossnar det - toa besök hela dagen - diarré - orsak - fel mat - massor av bröd och söta saker - dricker ej mjölk - äter ej vitt bröd - men vet att dessa tre är bovarna - mjöl-mjölk-socker ... äter Valio Joghurt Naturell till frukost - irene i bursiljum

      Radera
  2. Jag är enbart allergisk mot vetemjöl, alltså inte glutenintolerant vilket innebär överkänslig mot alla spannmålsprodukter. Det innebär att jag i praktiken kan äta övriga spannmål, men jag har valt att utesluta dem alla eftersom spannmål inte är en ursprunglig föda för människan, utan något som tillkommit de senaste århundradena. Jag känner också att jag mår betydligt bättre utan.
    Jag följer till största delen LCHF-kosten vilket innebär att jag äter naturligt fett och mycket grönsaker (färska och tillagade). I möjligaste mån utesluter jag sådant som innehåller snabba kolhydrater och stärkelse (som omvandlas till socker i kroppen), alltså undviker jag: bröd, pasta, potatis, ris, socker...
    Havre och råg är nyttigare för oss än det raffinerade vetet, så mitt råd om du vill prova att utesluta vete är att prova dig fram och se på vilken nivå du vill ligga.
    Min erfarenhet är att jag inte ens saknar de produkter jag uteslutit efter som jag äter gott och alltid blir mätt och belåten. Lycka till och berätta gärna hur det går för dig.
    Hälsningar Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Måste säga att i allt detta känner jag mig glad. Har i hela mitt liv haft astma och allergier. Har också pollenallergi och liknande allergi som dig, och valde nyss pga av vikt att utesluta vetemjöl. Valde att följa LCHF metoden och i och med detta upptäckte jag att alla mina besvär av allergin försvann.
    Det tog ett tag innan jag föstod det, några veckor, så därför börjar jag nu titta runt och se om fler har samma problem.
    Tack för detta och jag ska gå till min läkare för att se om det finns prover för detta.
    Mvh/H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Så glad jag blir att höra att också du har blivit friskare av att utesluta vetemjöl. Jag tror att alla mår bättre utan vetemjöl, men de allra flesta har inte någon aning om det -ännu.
      Hoppas att du fortsätter att må lika bra.
      Hälsningar Ulrika

      Radera
    2. Hej, jag är också pollenallergiker och har haft väldiga problem med infektioner och svullnad och värk. När jag utesluter vetemjöl ur kosten så mår jag toppen, men på något sätt har jag inte fattat att jag inte kan gå tillbaka till att äta vetemjöl igen. Håller strikt diet i flera veckor och sedan så orkar jag inte längre och äter pasta eller bröd och blir med omedelbar verkan dålig och detta kan hålla i sig i flera dagar. Vilket test kan man göra hos läkaren för att få detta på papper? Min doktor tror bara på glutenintolerans och tycker inte alls att det är nåt fel på mig annat än stress. Tack för det du redan berättat. MVH Evelina

      Radera
  4. Hej EVelina! Tack för din kommentar. Jag tycker definitivt att du ska hitta alternativ till vetemjöl som du kan äta istället, så att du inte känner att du måste gå tillbaka till det. Allergi eller inte - ingen mår bra av det egentligen.
    Jag har fått min veteallerig testad av två oberoende "alternativläkare", och inte på någon allergimottagning. Har förstått att det kan vara svårt att just säkerställa veteallergi och att många läkare, liksom din, tror att det handlar om glutenintollerans. Jag testade mig här: http://allergifri.net/
    Men viktigast av allt är att du litar på dig själv och din kropps reaktioner. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig av symtomen du beskriver och jag blir även deppig,rastlös när jag ätit vete.Är det någon som känner igen det?Se även upp för glykossirap som innehåller vete och finns i bl.a godis kaker färdigmat mm. Mvh Eva






    SvaraRadera
  6. Hej! Jag har i perioder plågats av en förlamande trötthet. Jag kallar det att vara "tortyrtrött", för tortyr är precis vad det upplevs som att hålla sig vaken.
    I dag är en sådan dag. I går, av någon outgrundlig anledning, tryckte jag i mig kakor och bullar på jobbet, både till förmiddags- och eftermiddagsfikat. Eftersom jag sällan äter produkter med vetemjöl började jag misstänka att vetemjölet är anledningen till tröttheten idag. Googlade således "trött vetemjöl" och kom in på denna fina sida. :-)
    Hur gör man ett allergitest för vetemjöl? Jag har inte glutenintolerans (detta kontrollerades i samband med rygg- och ledvärk och ömma tarmar).
    Kram och tack för att ni upprättat en sådan fin sida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Anna!
      Det kan finnas många faktorer som ligger bakom en "förlamande trötthet" - ofta går de att härleda till kosten i form av någon allergi/överkänslighet eller brist på något näringsämne, men det är svårt att få rätsida på och tillförlitliga tester är svårt att hitta.
      Du är inne på att det kan handla om vetemjöl och det kan mycket väl vara så. Att just kontrollera för veteallergi är inte enkelt - speciellt inte för vår traditionella läkarvård. Jag har själv vänt mig till alternativmedicinen och fått konstaterat av två olika personer inom olika grenar (bioresonansterapi samt kinesologi) att jag har denna allergi. De ska finnas "vanliga tester" för veteallergi, men det visar som sagt inte alltid hur det ligger till.
      Du kan själv testa genom att utesluta vete helt under 3 - 4 veckor och sedan introducera det och känna efter hur det känns. Det brukar vara en bra värdemätare.
      Lyckat till och berätta gärna hur det går för dig.

      Radera
  7. Tack för ett intressant inlägg Ulrika.

    Jag är nog också vetemjölsallergiker, och insåg det av en slump.
    För några år sedan var jag trött nästan varje dag, jag vaknade till och med trött på morgonen. Trodde jag kanske hade fått struman som gör att ämnesomsättningen går ner, detta eftersom min hals ofta svällde upp på utsidan och jag inte kunde gå ner i vikt. Jag gjorde ett antal tester som inte visade några avvikelser, vara sig med vitaminer eller struma. Det var inget fel på mig, jag var visst kärnfrisk enligt undersökningen.

    I och med att jag provade Lchf under en kortare period uteslöt jag automatiskt vetemjölet och jag slutade svälla upp kring halsen. Efter lite uteslutningsförmåga insåg jag senare vad det var för fel och slutade helt med vetemjöl. Jag gick ner 10 kg på fem veckor och suget efter att äta hela tiden försvann.

    Jag har inte varit hos någon läkare för att bekräfta någon allergi då jag inte längre sväller upp och tröttheten har försvunnit. Så snart som jag fuskar genom att äta t.ex. vetebaserad glukossirap i godis så ser jag en reaktion.

    SvaraRadera
  8. Ja, min historia är likartad som din, Ulrika, och som Annas och flera andras.
    Jag upptäckte min veteallergi i samband med att en autoimmun sjukdom gjorde sig påmind. Hade ingen aning om hur dåligt jag mått genom i princip hela livet. Upptäckte också att mina föräldrar tycktes ha ungefär samma problem och att mjölk också förvärrade allt.
    Håller med om att det var svårt att tro allra först, särskilt i och med att jag aldrig hade tänkt tanken. Jag har visserligen varit sjuk till och från, och riktigt dålig i långa tidsintervaller, men tanken slog mig inte förrän jag googlade på nätet på samtliga av mina symptom. När jag matat in alla kom veteallergi upp ... och hur jag än tog bort och la till, så fortsatte veteallergi att dyka upp.
    När jag sedan igenkänt nästan samtliga symptom och börjat eliminera vete så smått insåg jag fakta ... och bad mina föräldrar göra detsamma - skippa vetet. De var väldigt motsträviga till en början, men nu inser vi alla hur sjuka vi varit helt i onödan. Grymt ... Vi är förfärade!
    Sedan vi tagit bort vete och mjölk, och alla ingredienser som är kontaminerade av dessa ämnen eller besläktade, så har vi fått var sitt nytt liv och känner oss sisådär tio år yngre. Helt sjukt!
    Har nu läst på när det gäller vete, mjölk, gluten, livsmedelsfusk, GMO, m.m. och anser att alltsammans håller på att bli den största skandalen i modern tid ...
    Jag känner dessutom inte särskilt många som inte mår bättre av att sluta med vete/gluten och mjölk.
    Tyvärr finns spår och rester av vete i nästan allt nuförtiden, så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man handlar numera. Gick med i en Facebookgrupp som hjälper till att hålla reda på vilka matvaror som innehåller vete, för det är så många. Numera äter vi endast "naturligt glutenfritt" och om jag äter den allra minsta "obetydliga" vetemängd så reagerar jag direkt.
    Tror att det är ett kolossalt mörkertal av människor som mår dåligt på olika sätt och som skulle må så mycket bättre av att enbart sluta med vete - och eventuellt även mjölk - särskilt alla med autoimmuna sjukdomar, diabetes och hjärtsjukdomar! Och som du säger, så är det även en god idé att annars testa att dra ner på sitt sockerintag och starta någon diet för att motverka de jästsvampar som sockret göder. Visst är det annorlunda att inte äta alla dessa produkter man vant sig vid, men samtidigt så får man ett fantastiskt mycket bättre liv. Äter jättegott varje dag och varken asketiskt eller tråkigt, men mer exotiskt och mycket bättre matvaror.
    Kan alltså verkligen skriva under på att det här med vete behöver uppmärksammas!

    SvaraRadera
  9. Har förmodligen haft veteallergi under lång tid med stela leder , bihålebesvär och kraftig astma som följd. Började misstänka glutenallergi och uteslöt allt med gluten under en tid. Blev mycket piggare men andningssvårigheterna kom och gick. Jag började sätta detta i samband med helgerna när vi åt godis och slutade med godis också. Nu får jag andnöd och hög puls direkt jag äter något med glukossirap eller vetemjöl. Har tagit test på vete och inväntar resultatet med spänning!

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag undrar om du byter ut mjölkprodukterna till något annat? Hur är det med andra mejeriprodukter som ost, cream fraiche, Gräddfil mm. Allt ska uteslutas eller vad kan man såfall byta till?

    Tack! 😊

    SvaraRadera
  11. Tack. Tack. Tack för att jag hittade din berättelse. Har under sommaren bestämt söka energi. Vad är det för fel på mig. Läst och googlat hela sommaren. Har i hela mitt liv lidigt av nästäppa med bihåleinflammationer som följ. Alltid trött.orkeslös.ingen enegi eller livsglädje. Har gått till läkare massor av gånger och sagt att jag blir inte förkyld utan bihålorna sväller upp och sedan bihåleinflammationer. Första 10 åren penicillin. Men vägrade till slut och sökte naturliga sätt. Men kortisonspray var jag tvungen att ha och avsällande tabletter. Nu har jag först hittat medveten andning och fått energi av natt tejpning. Har sovit med öppen mun= noll energi. Nästa steg matdagbok. Kom fram till vetemjöl. Svårt att hitta information. Mått så mycket bättre. Åkte dit i helgen då jag tryckte i mig godis. Glycossirap antagligen. Men unvikigt socker i två veckor. Så absolut tror jag socker triggar oxå. Vad mer för konstiga ingredienser ska jag se upp med? Tack Tack för att du delat din historia. Bettan snart 50-år.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...