29 januari 2012

BEHÖVER DU KOMPLETTERA DITT D-VITAMIN INTAG UNDER VINTERHALVÅRET?


En ny studie visar att det finns koppling mellan d-vitaminbrist och hjärtsjukdomar läs mer www.expressen.se/halsa


I en omfattande studie vid universitetet i Kansas, konstaterades sambandet mellan D-vitamin och hjärtsjukdomar. Resultatet visade att personer med D-vitaminbrist löpte betydligt större risk att få hjärtsjukdomar än andra. 



Kostdoktorn tar upp flertalet hälsorisker med brist på d-vitamin bland annat depression läs mer på www.kostdoktorn.se



Nu under vinterhalvåret när den vackra solen inte tittar fram så ofta är det särskilt viktigt att tänka på att du får i dig tillräckligt med D-vitamin. I din kost, alternativt åka på en solsemester och eller om du väljer att under några månader komplettera med D-vitamin kosttillskott. Det gör jag och har har upplevt en stor positiv skillnad då jag inte alls är lika mycket förkyld och trött som jag var innan.


Vad behöver jag göra för att få i mig mer d-vitamin?

  • Sola 
  • Äta fet fisk som exempelvis lax
  • Äta mycket ägg
  • Komplettare med kosttillskott 

Jag älskar fisk och speciellt lax, återkommer med något trevligt recept.
Sedan tycker jag att ägg är gott och mycket mättande. 

Hur gör du för att få i dig d-vitamin under vinterhalvåret?

Josefi 



4 kommentarer:

  1. Jag tar tillskott, Holistics flytande d-vitamin smakar kösbär och riktigt gott!
    Känner mig piggare och gladare =)
    http://vitamera.se/flytande-d-vitamin-173.html

    SvaraRadera
  2. Holistics har jättebra produkter! Har inte provat deras flytande D-vitman själv ännu, men det låter onekligen jättegott. Tack för tipset! Det positiva är att man ofta blir piggare snabbt när man börjar äta just D-vitamin. Och snart kan vi ladda D-vitamnin från solen igen :-).

    SvaraRadera
  3. D- vitamin är ett "måste" under vinterhalvåret :-)

    SvaraRadera
  4. Berith - ja speciellt för oss på vår nordliga och solfattiga breddgrader :-).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...