15 oktober 2015

FRÖXEK MED SMAK AV ÄPPELPAJ (glutenfritt och sockerfritt)



Jag älskar att göra mitt eget bröd och mina frökex. Dessa frökex går att göra på många olika sätt och tillsatta olika smaker och nyttigheter, det är bara att känna in vad behöver min kropp och så lägger du i det i receptet och provar dig fram. Tillslut så har du hittat ett perfekt recept för just dig.

I detta recept har jag med kanel och äpple som smak höjare, jag njuter just nu extra mycket av kanel och gillar den smaken året om. Kanel tillsammans med äpple är en riktigt favorit. Själv tycker jag att dessa frökex blev riktigt bra.


Recept: ( använd gärna eko så långt det är möjligt) 
2,5 dl solrosfrön
2 dl    pumpafrön
1 dl    linfrön
1 dl    chiafrön
2 msk kokosolja
2,5 msk psylliumfröskal
2 msk kanel
2 äpplen
2 dl vatten

Gör så här: 
Riv äpplena på den grova delen på ditt rivjärn, häll ner i en bunke, bland ner kanelen, fortätt med solrosfrön, pumpafrön, chiafrön, psylliumförskal, sedan häller du ner kokat vatten och sist kokosoljan. Nu rör du om ordentligt och låter psyliumförskalen få svälla i några minuter. Sedan lägger du ut degen på en stor plåt och lägger ett smörpapper över och plattar ut degen med händerna. Du kan även göra bröd i fina hjärtformar som på bilden här, gott och hjärtligt är en härligt kombination tycker jag. Kom igår att smöra plåt och formar med lite kokosolja innan du plattar ut degen.

Gräddas i 1 timme på 150 grader 

Njut 
Josefi 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...