3 september 2012

GUIDE TILL 18 SOCKERSORTER



Lär dig att hitta det sunda sockret


GI-experten Ulrika Davidsson har betygsatt och gått igenom arton sockerarter utifrån dess GI värde och nyttighetsgrad i tidningen GI & hälsa. Här nedan kan du hitta vad som  är bäst för dig. 

Ulrika Davidsson 


Muscuvadosocker
Har ett GI värde på 60-100. Detta råsocker kommer ursprungligen från sockerrören i Mauritius. I jämförelse med vitt socker är detta socker lite behandlat. Smaken påminner om farinsocker och passar bra till bakning. Högt GI värde vilket inte är bra för sockerkänsliga.

Druvsocker/ Glukos 
Har ett GI värde på 141. Detta socker är mindre sött än vitt socker, har dock samma energiinehåll. Sockret framställs av nedbrytning av vete-eller majsstärkelse med syra eller enzymer. Hög GI vilket inte är bra för sockerkänsliga.

Maltodexin
Har ett GI värde på 105. Kommer från majs eller potatisstärkelse. Användningsområde  är främst till sötningsmedel till sportdrycker, kroppen tar upp maltodexin snabbt.

Vitt socker 
Har ett GI värde på 97. Kommer från sockerbetor eller sockerrör, består näst intill till hundra procent av sackaros. Detta socker har ett högt GI värde, och finns i många livsmedel som vi kanske inte alla gånger tänker på. Desto mer vi äter av detta socker desto mer vill vi ha. 

Agavesirap
Har ett GI värde på 25-50. Sirapen är söt men ger bara en liten höjning av blodsockret. Kommer från agaveväxtens saft, sirapen påminner en aning om honung och kan med fördel användas vid bakning, matlagning och även smoothies. 

Kokossocker
Har ett Gi värde på 35. Kommer från kokosblomman och smaken påminner om kola. Detta socker är ett hälsosamt alternativ till socker. Går att använda i bakning och matlagning. Innehåller till en fördel höga mängder antioxidanter. 

Melass
Har ett GI värde på 55. Melass är en produkt av sockertillverkningen. Saften från sockerbetorna kallas för melass. Är hälsosam och innehåller bland annat järn,kalcium,magnesium och kalium. Kan både användas i bakning och matlagning. 

Fruktos/Fruktsocker
Har ett GI värde på 27. Har samma energi-innehåll, fast den är sötare. Som sötningsmedel sägs det att fruktos kan verka fettinlagrande och där av bör man inte äta Fruktos i för stora mängder.

Sorbitol
Har ett GI värde på 9. Smakar mindre sött än socker. Detta är en sockeralkohol som hittas i druvsockret. Används som sötningsmedel i bland annat godis och tuggummi. Vid höga doser kan de ha en viss laxerande effekt.

Råsocker 
Har ett GI värde på 97. Kommer från sockerröret och är precis lika raffinerat som det vita sockret. Skillnaden är att Råsockret har kvar mineraler och vitaminer. Går att använda till mycket. Har en stor påverkan på blodsockret.

Maltos
Har ett GI värde på 150. Denna sockerart kommer från korn som gror, användningsområde är främst att brygga öl men används även till bakning.
Maltos har samma energivärde som vitt socker men är mindre söt.

Honung
Har ett GI värde på 55. Ett naturlig sötningsmedel som är mycket nyttigare än det vita sockret pga att de innehåller vitaminer och mineraler, men trots det så är energivärdet lika högt som i vitt socker. Gott att använda i matlagning och vid bakning.

Laktos/mjölksocker 
Har ett GI värde på 66. Laktos innehåller både glukos och galaktos. För de som är laktosintoleranta tål inte detta socker. Laktos har samma energivärde som vanligt socker men är mindre sött.

Maltitol
Har ett GI värde på 28. Maltitol är ett sötningsmedel som bland annat används läkemedel och halstabletter.

Xylitol ”björksocker”
Har ett GI värde på 8. Tillsätts i bland annat tuggummi, halstabletter och tandkräm. Men du hittar även xylitol i vissa frukter och grönsaker. Det har kommit fram i studier att det är ett av det mest nyttiga kemiska sötningsmedel.

Sakarin
Har ett GI värde på 0. Sakarin är det äldsta sötningsmedlet som finns på marknaden. Du hittar det i Suketter och Hermesetas. Detta används mycket i alla slags livsmedel. Postivt är att det inte påverkar blodsockret och har inga kalorier.

Stevia
Har ett GI värde på 0. Stevia kommer från en planta och är ett naturligt sötningsmedel. Påverkar blodsockret minimalt. Det innehåller inga kolhydrater och är 10-30 gånger sötare änr socker. Positivt är att stevia näst intill inte innehåller några kalorier. Kan användas till matlagning och bakning. 


//Josefi 

4 kommentarer:

  1. Detta var intressant tycker jag.
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Kul att du tycker att det var intressant hoppas att det kan hjälpa dig i ditt val att välja det som passar dig bäst.
      Ha det gott
      Josefi

      Radera
  2. Å vad glad jag blir. Köpte just Stevia idag för att testa

    SvaraRadera
  3. Hej Yvonne!
    Vad kul att du köpte Stevia det är naturligt. Hoppas att du gillar stevia.
    Ha det gott
    Josefi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...