14 december 2012

GUACAMOLE MED GETOST

Guacamole med getost
Jag är en stor fan av avokado och då även av guacamole som är min favoritröra.
Avokado är en frukt som är nyttig både in- och utvärtes. Avokadon är fettrik och innehåller främst det nyttiga enkelomättade fettet (som även finns i exempelvis olivolja).
Avokado har visat sig vara bra för levern, samt ger skydd åt hjärtat och håller blodfetter nere. Den innehåller Omega-3-fett som motverkar bildning av amyloida plack i hjärnan och förhindrar därmed åldersglömska. som och innehåller vitamin A, B6 samt E och även folsyra, selen och kalium.

Jag blandade denna gång mina ätmogna avokados med getost och det blev ett mycket lyckligt "giftermål".

Så här gjorde jag:
2 ätmogna avokados
100 g getost (Sütdiyari)
svartpeppar

Jag mixade med stavmixer och smakade av med svartpeppar. Salt behövs inte då getosten ger sälta.
Gott att äta som dippsås eller som en kall sås till kyckling, lax eller annat kött.

Fakta: 
Nyfiken Vital
Maten som stärker din hälsa av Charlotte Erlanson -  Albertsson

Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...