7 juni 2013

BOVETEBRÖD I STEKPANNAN



BOVETEMJÖL ETT HÄLSOSMART BRÖD 


 
Sedan jag slutade helt med att köpa nybakt bröd i affären, att äta bröd och spannmål över huvudtaget så har jag på något sätt längtat efter att kunna bryta och dela bröd med min familj och kära vänner. Jag har länge klurat på hur det ska bli enkelt gott och nyttigt . Nu har jag äntligen skapat ett  bröd som inte innehåller spannmål är lätt som en plätt att göra och så klart är nyttigt med andra ord bra för kroppen. Det är viktigt för mig att det jag stoppar in mig gör gott för min kropp bygger upp i stället för bryter ner och tar energi. Jag vill nämligen behålla all energi jag bara kan för att orka med att leva mitt liv på bästa sätt med allt vad det innebär. 


Recept till tre runda bröd: 

  • 3 dl bovetemjöl                                            
  • 3 ägg
  • 4-5 dl solhavre mjölk
  • 1/5 dl linfrö 
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl pumpafrön
  • 1 tsk bikarbonat
  • Smör och olivolja för att steka i
  • Använda med fördel obhnordica eco-kitchen 
Gör så här: 
Häll ner alla ingredienser i en bunke och vispa om ordentligt till en fin smet. 
Om du gillar brödet åt det mer torra hållet kan du prova med mindre solhavre mjölk.  
Använd grader 6 av 9 när du steker. Lägg i lite smör och lite olivolja, häll sedan ner 1 tredjedel av smeten, se till att hela pannan är täckt. Stek i ca 3 minuter på varje sida. Vips har du ett gott bröd som du kan dela med dina när och kära eller varför inte njuta av helt själv. 
// Josefi 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...