9 december 2018

VEGAN RAWFOODBOLLAR APELSIN & PEPPARKAKSSMAK


APELSIN  & PEPPARKAKSBOLLAR 


För mig är det viktigt att njuta och ge koppen bra energi och näring. Jag har alltid älskat godsaker, men jag mår inte bra av vanligt socker, därför passar dessa läckerheter mig bra. Då får jag både njuta till kaffet och må bra. För bra vill jag må och njuta vill jag göra. 

Nu så här i juletider, älskar jag att NJUTA av rawfoodbollar i olika smaker. Här bjuder jag er på ett nytt och ljuvligt recept. Lätt och enkelt att göra innan gästerna ringer på dörren. Min vän Lotta fick njuta av en boll och tyckte de var riktigt goda. 
Så långt det går använder och väljer jag ekologiska varor och eller närodlat eller svenska varor. 



Recept:

Pepparkakskrydda 1,2 msk
Chiafrön 2 msk
Kokosolja 2 msk
Riven kokos 200 gram
Torkade aprikoser 5 st
Torkade dadlar 7 st
Russin 1 dl
Apelsin 1 st
Vatten 1/2 dl


Gör så här:
Riv apelsinskalet med den grova sidan på rivjärnet ner i en bunke och pressa apelsinsaften. Häll ner apelsinsaften med vattnet det sista du gör innan du mixar bollarna.

Häll sedan ner, den rivna kokosen, chiafrönen, russin i bunken.  Klipp aprikoserna och dadlarna, lägg sedan i bunken. Häll ner pepparkakskryddan och kokosoljan. Sist häller du ner vätskan.

Mixa allt i någon minut. Sedan rullar du dina bollar och lägger in dem i kylen i 30-60 min innan du ska servera dem. Går även bra att förvara i frysen om du föredrar de.

Njut av din stund
Josefi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...