11 februari 2013

HÄLSOSMART ATT MEDITERA



Meditation när den är som bäst


Delar med mig av en vacker bild från min meditation på ett av mina favoritställen som är att meditera vid vattnet. För mig ger det energi, kraft, lugn och frihet att meditera här. 

Under många år har jag mediterat på olika sätt, jag har gått en rosmeditations kurs som för mig var enastående bra. Kort och gått gick den ut på att först rensa från de jag hade mött under dagen och de som fanns inom mig som jag även behövde bli av med. Sedan fyller man på med de man vill ha i sitt liv och känsla. Där efter börjar meditationen.   

För en del är ordet meditation konstigt och förknippas bara med adlighet. Men det behöver inte vara flummit alls och tittar vi på fördelarna med att meditera så blir det på en gång mycket mer konkret. Fördelarna kommer vi till strax. Vi har tusentals tankar som far omkring i våran hjärna varje dag eller rättare sagt 50 000. Att meditera är ett bra verktyg att använda för att sortera tankar, släppa alla dessa "ping pång bollar" som far om kring inom oss och bara vara i meditationen och känna lugn och frihet. 

Du kan gå kurser för att lära dig olika typer av meditationer. Ställ frågan vad är bra för mig? Vad passar mig? För en del kanske det inte passar att sitta på en kurs och lära in olika steg. För just dig kanske det handlar om att sitta på en sten i skogen, sitta på en brygga nere vid vattent och eller cykla. Det finns lika många sätt att meditera som det finn personer, det handlar om att hitta DITT eget sätt. 

Vad är meditation bra för? 


Genom att använda meditation regelbundet i din vardag, skapar du positiva effekter för din hälsa och det är definitivt hälsosmart att lägga 10- 30 minuter dagligen på att meditera. Här nedan kan du läsa några av de positiva effekterna som blir en följd av att regelbundet meditera. 
  • Koncentrationsförmånga höjs
  • Självinsikten ökar
  • Lärdom av att kontrollera känslor
  • Kunskap om att hantera stress ökar betydligt 
  • Avslappnade för hjärnan och även för tankar och sinnesintryck.
  • Ökar närvaron betydligt
  • Är bra för må-bra hormonerna som serotioni, oxytocin och endorfiner. 
  • Är även bra för immunförsvaret
  • Bra för hjärtat, sänker högt blodtryck och ökar blodcirkulationen.
  • Bra för återhämting både fysiskt och mentalt

Läs mer på halsosidorna.se 
Här får du mer inspiration och tips gällande meditation iform.se

// Josefi 

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...