4 september 2013

HALLON OCH LAKRITS GODIS

Under sommaren är det extra gott att äta kallt godis, det svalkar och känns fräscht helt enkelt.
Jag som älskar hjärtan i alla former skapade ett godis som var perfekt att göra i mina små silikonhjärtan.

Hallon och lakrits är en härlig kombination. Sedan jag för några år sedan slutat helt med smågodis så är just lakritsen det som jag ibland kan sakna. Det ända godis som jag köper är mörk choklad mellan 70-85 procent. Resterande godis som jag äter gör jag själv. Det finns många fördelar med att ha slutat köpa "smågodis" och börjat göra sitt eget godis.
Den första är att jag inte har något sug efter det typ av godiset längre. Det andra är att allt godis som jag äter är från rena hälsosamma produkter som är goda och som gör gott för min kropp. Den sista fördelen är att jag har öppnat dörrarna till en helt ny värld av kreativitet för skapande av recept och glädjen i att göra eget godis.


Recept: 
6 bitar mörk choklad
1,2 tsk lakritspulver
1 tsk vanilj
3 msk kokosolja
3 dl hallon
1 dl mandelmjöl

Gör så här: 
Smält chokladen i ett vattenbad, när chokladen är smält häller du ner hallonen, lakritsuplvret, vaniljpulvret, kokosoljan och mandelmjölet. Nu mixar du med din stavmixer tills det blir en jämn smet. Klicka i smeten i dina valda formar, stoppa sedan ner en tandpetare i var och en av dina godisar. Nu ställer du in allt i frysen. Låt stå i frysen 1-2 timmar för att de ska bli hårda. Du förvarar ditt godis i frysen, tar fram och serverera i samband med att du ska äta.

NJUT av ditt hallon och lakrits godis
Josefi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...