13 september 2013

HITTA KRAFTEN OCH NÄRVARON BORTON " BRUSET" I NATUREN



Har ni tänkt på hur mycket "brus" vi lever i och har runt oss. I form av ljudet från och avgaserna från bilar, bussar, motorcyklar och mopeder. Hur mycket vi påverkas av att vara uppkopplade på nätet via facebook, bloggar, mobiltelefoner, onlinespel, teven och mycket mer där till. När vi är i detta som jag kallar "brus" så kanske vi inte tänker på hur mycket det påverkar oss mer eller mindre beroende på hur känsliga vi är.



Just denna sommar kommer jag att få uppleva en vecka utan tv och bo nära naturen. På morgon när jag vaknar kommer jag öppna altandörren och gå ut och plocka mina blåbär som jag sedan njuter av i min gröna smoothie eller kokosgröt. Nyligen var vi ute på sjön och övernattade en natt med båt. Borton trafiken, jag var inte uppkopplad på nätet på ett drygt dygn och jag vill lova att det var en annorlunda och skön känsla. Jag fyllde på med massa energi och fick uppleva en total närvaro med mig själv i naturen. Promenad på ön nära frigående kossor, simmade som jag älskar i det fria vattnet. Denna fina, starka känsla av närvaro och en aha-upplevelse fick mig verkligen att tänka till och vilja skapa mer tid frånkopplad från "bruset" för att fylla på ny kraft, energi och att känna en total närvaro i nuet.

Att planera in tid i naturen och koppla bort bruset


Det skulle jag vilja säga är en av topptio på min hälsosamarta lista för att må riktigt bra i kropp och
själen. All den press och stress vi lever under och nära i vårt samhälle i dag påverkar oss mer än vad vi i bland vill ta till oss och förstå. Stresshormonet pumpar ut i våran kropp och påverkar oss på olika sätt. Vi slappnar inte riktigt av, en del har även svårt att slappna av när det sover om natten. Mitt bästa recept  för att hitta ny kraft och energi är att du väljer att spendera mer tid i naturen. Är det så att du älskar vatten, ta dig till vattnet, gå där , ta med en bok och läs, eller sitt bara där och njut av stunden. Är det så att du gillar skogen, gå ut i skogen och plocka svamp, ta en promenad, spring, eller sätt dig på en sten och drick ditt kaffe eller te och bara va i stunden. Planera in besök till naturens krafter för att hitta kraften inom dig själv. Jag kan garantera att du kommer att få igen den tid du lägger på att "tanka" i din kraftkälla i det dagliga livet i just "bruset".


Gör som jag var hälsosmart och hitta kraften och närvaron i dig själv bortom "bruset" i naturen.
// Josefi


2 kommentarer:

  1. Låter klokt... och både skönt och lite skrämmande att vara ouppkopplad! På min resa i Italien nyligen aktade jag mig noga för dyrt internet i telefonen men bloggade på kvällarna från hotellets wifi och kollade ändå några gånger per dag.... Skulle nog behöva åka till en plats utan mottagning! Antingen det eller stålsätta mig, haha :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att vi alla skulle må bra av att koppla ner i några dagar eller i en vecka. För en del kanske några timmar om dagen är mycket medan andra är några dagar mycket. Som med allt så tror jag att vi måste känna in vad som är bästa för oss. Att lära sig att känna in vad behöver min kropp och själ för att må bra, för att koppla av och för att ladda batterierna.

    Ha det gott
    Josefi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...