21 maj 2014

CHOKLADRUTOR - utan vetemjöl, ägg eller socker

Klassiska chokladrutor i en lite HÄLSOSMARTARE tappning
Jag har en son som älskar choklad i alla former - ja, det gör ju hans mamma också i och för sig. Därför tänkte jag att jag ville hitta en nyttigare variant till de klassiska chokladrutorna, eller kärleksmums som de också kallas. Dessutom har jag en dotter som är allergisk mot ägg, vilket gjorde att jag ville ha en variant som inte innehåller ägg. Jag började med att byta ut vetemjölet mot en blandning av mjöl på bovete, quinoa och kokos. De vanliga vita sockret bytte jag mot kokossocker. Så även om det här inte är hälsokost rakt av blir det ändå en kaka som du kan njuta av med gott samvete lite då och då. Och sonen blev väldigt nöjd, så dessa får vi baka igen.

Du behöver:
1 dl bovetemjöl
1 dl quinoamjöl
½ dl kokosmjöl
100g smör
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
½ dl kakao
2 dl grädde
1½ - 2 dl kokossocker
riven kokos till formen och till topping

Chokladsås:
½ dl mjölk eller grädde (havre, kokos eller vad du föredrar)
3 msk kokossocker
1 msk kakao
1 - 2 msk potatismjöl

Gör så här:
Smält smöret. blanda bovete, quinoa och kokosmjöl med bakpulver, vaniljpulver, kakao och kokossocker. Häll ner det smälta smöret och grädden och rör om ordentligt. Häll upp i en liten långpanna som du smörat och "bröat" med riven kokos. Grädda långt ner i ugnen  i 175 grader ca 20 - 25 minuter.
Medans kakan gräddas gör du chokladsåsen.
Häll upp mjölken/grädden i en kastrull som du värmer på spisen. Tillsätt kokossockret och kakaon och rör om tills det smält. Vispa ner potatismjölet ordentligt och låt sedan småkoka i 5 minuter. Ställ åt sidan för att svalna.
Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna. Stjälp sedan upp den på en bricka, bred chokladkrämen över och avsluta med att strössla riven kokos över.

Den här kakan blir ganska mäktigt, så bitarna behöver inte vara så stora. Du som inte vill använda mjölkprodukter kan prova att byta ut smör mot kokosolja och grädde mot kokosmjölk. Det ska jag prova nästa omgång. Förvara den gärna i kylskåp.
Smaklig spis! //Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...