8 juli 2013

MATEN ÄR MIN MEDICIN: Ayurveda i ditt kök av Janesh Vaidya

Det här är en stor inspirationskälla hos mig när det gäller matlagning just nu - Janesh Vaidyas senaste bok Maten är min medicin: Ayurveda i ditt kök.
Den innehåller 80 fantastiskt inspirerande vegetariska recept samtliga oerhört vacker fotograferade.

Janesh Vaidya är en indisk Ayurvedaläkare som har en mission att sprida kärlek och kunskap om mat och hälsa här i Sverige. Vi (Josefi och Ulrika) har haft förmånen att lyssna på hans föreläsningar vid flera tillfällen och även fått tillfälle att prata med honom. En fantastisk man!
Nu är alltså hans senaste bok utkommen och förutom en fantastisk samling recept innehåller boken även en del som handlar om hur vi kan använda oss av ayurvedans principer för att leva ett längre och hälsosammare liv.

Janesh prata om att vi ska "make love to the food we eat" - han menar att vi verkligen ska uppskatta, njuta och älska maten vi äter. "Matporr" brukar det skojas om, men det här skulle jag snarare vilja kalla "Materotik". Fantastiska bilder och maträtter sammansatta för att kittla alla sinnen.
Jag kommer att laga och baka mig igenom varenda recept här framöver.
Några har jag redan börjat med. Som min nya favorit Chiagröten.

Chiagröt
En gudomligt god och lättlagad gröt som gör gott för magen och håller mig mätt länge. Blanda 1 msk chiafrön, 1 msk kokosflingor och lite saffran med 0,75 dl vatten (kallt) och låt stå och svälla 10 minuter. Blanda sedan ner 1 dl hallon en 3 - 4 torkade dadlar eller aprikoser. Mums och perfekt för mig som är en Pitta (dosha inom ayruvedan).

En annan rätt jag hunnit med att laga och njuta av är denna fantastiska Blomkålpaj med curry och kokos:

Blomkålpaj med curry och kokos

Här är pajskalet gjort på svart ris, ägg, vitlök, kokosflingor och kryddor. Fantastiskt gott!

Boken innehåller recept på allt från frukostar till maträtter och desserter. Allt är utan tillstymmelse av socker eller vetemjöl.
Jag kan varmt rekommendera den till dig som uppskattar god och nyttig mat och som är nyfiken på hur du kan tänka för att laga mat som passar just dig extra bra.

Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...