7 oktober 2013

HAVREKEX MED CHAIKRYDDA


De här kexen blev verkligen jättegoda och föll hela familjen i smaken. Du som gillar Digestive kex kommer älska dessa, som självklart är i en HÄLSOSMARTARE tappning.
Jag använde mig av havregryn som bas som jag mixade i matberedare. Om du har havremjöl fungerar det självklart lika bra.
Kexen smaksatte jag med chaikrydda - en "julig kryddblandning" som passar lika bra året runt. Hos oss har dessa kex blivit en favorit till mellanmål eller till en kopp te.

Chaikryddan gör du genom att blanda: 2 delar kanel, 1 del malen ingefära, 1 del kryddnejlika och 1 del kardemumma. Kan blandas i större mängd och förvaras i burk. Gott att ha i fil och yoghurt, i bakverk, i kaffet eller teet för att nämna några exempel.

Du behöver:
3 dl havregryn
1 dl bovetemjöl
50 g smör
2 msk honung
1 tsk chaikrydda

Gör så här:
Mixa havregrynen i en matberedare/mixer och blanda sedan ner bovetemjölet. Smält smöret och lägg i honungen i det varma smöret så att den smälter. Häll ner smör- och honungsblandningen i mjölet och häll över chaikryddan. Mixa ihop till en jämn deg.
Knåda degen mjuk med händerna och lägg den sedan på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå degen och kavla ut till en rektangulär och ganska tunn platta. Tag en kniv och skär nästan igenom degen för att markera storleken på kexen.
grädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 15 minuter.
När du tar ut plåten, skär försiktigt igenom kexen så att de delas ordentligt. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...