17 oktober 2013

KAKAO GOTT OCH NYTTIGT


Tänk att något som är så gott även kan innehålla ett fyrverkeri av näringsrika ämnen. Kako innehåller nämligen över 300 ämnen. Den är känd att ha en hög halt av antidixidant. Innehåller även magnesium, järn och C- vitamin. Kakao innehåller ämnen som ger positiva känslor, serotonin,dopamin, anandamin och fenyletylamin. Dessa är kända för att lindra vid depression och förknippas även med lust och välmående. Kanske kan detta vara ett av svaren på varför det är gott eller varför det är en sådan extra njutning  med mörk choklad. 
Själv äter jag mörk choklad och älskar stunden då jag tar två till fyra bitar till en kopp kaffe. Med tanke på hur nyttigt kakao är så har jag nu välkomnat denna mer och mer i mitt liv. 

Mår du också bra av att äta mörk choklad?

Kan du också tänka dig att njut mer av kakao? 


Då har jag några enkla tips till dig

  • Använda gärna kakao när du bakar och gör eget godis
  • Rör gärna ner en tsk kakao i kaffet med en tsk honung
  • Pudra över keson, filen och eller gröten. 
  • Pudra över dina bär som hallon och blåbär tillsammans med vanilj. 
  • Gör din egen choklad på havremjölk och 1 msk kakao. 
Här kan du köpa Kakaopulver

Josefi 

1 kommentar:

  1. Kakao innehåller flyktiga nitrosaminer, hur skadligt är det?

    Hur torkas kakaobönerna? Varmluft? Hur påverkas hälsoeffekten av att de rostas?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...