22 december 2013

MANDELSKORPOR MED PEPPARKAKSSMAK Utan socker, vetemjöl och mjölk




Dessa goda pepparkaksskorpor är en stor favorit hos mig. Dessa skorpor äter jag nu i stället för den klassiska pepparkakan med vetmjöl och vitt socker i, vilket känns underbart för mig. Nu vill jag även bjuda dig på ett gott och hälsosamt alternativ till pepparkakan. 

Recept: 
110 g  Smör
3   hela Ägg
3   Äggulor
1 dl Kokossocker
1 tsk Bakpulver
9 dl Mandelmjöl
250 g Mandlar 
2 tsk vaniljpulver ekologiskt 
3 msk Pepparkakskrydda 


Gör så här:

Vispa ner smöret, ägg, äggulor och kokossocker tills det blir en jämn smet. Blanda samman vaniljpulver tillsammans med bakpulver,pepparkakskryddan och mandelmjöl. Rör nu ner smeten i mjölet och rör om intensivt. Tillsätt nu mandlarna som du har hackat i mindre bitar.

Jobba nu med händerna och knåda samma degen ordentligt. Dela degen i två, forma degen till två avlånga platta rullar på plåten som är rikligt insmord med smör, eller lägg på smörpapper. Grädda nu i 20 minuter i 170 grader ta ut plåten efter 20 minuter och skär fina skivor. Grädda ytterligare under 60 min på 100-120 grader ( du väljer själv beroende på hur torra du vill ha dina skorpor ska vara)



NJUT av varje skorpa
Josefi 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...