26 december 2013

SAFFRANSGLASS MED RUSSIN - utan socker

Saffransglass med russin utan socker
Glass är definitivt en favorit hos mig - alla årstider. Färdigköpt glass innehåller ofta en massa "onödiga" tillsatser som vi hälsomässigt klarar oss bäst utan. Idag finns glassmaskiner att köpa för en hyfsat billig penning och med hjälp av en sådan kan du lätt göra glassen betydligt mer hälsosamt och dessutom mycket godare.
Här har jag gjort en juligare variant med smak av saffran och russin. Du kan lätt smaksätta helt efter eget tycke och smak. Jag valde att göra denna glass på vanlig vispgrädde och på färsk svensk lantmjölk (båda ekologiska). Du kan själv välja att använda dig av andra mjölk- och gräddsorter om du vill hålla dig borta från ko-mjölken..

Du behöver:
4 äggulor
25 - 30 droppar SweetDrops vanilla cream (du kan också välja annat alternativt sötningsmedel -smaka av och prova själv).
1 krm vaniljpulver
2 pkt saffran
2 dl grädde(vispbar)
1½ dl mjölk
½ dl russin

Gör så här:
Vispa ihop äggulor, steviadropparna, vaniljpulvret och saffranet. Vispa med elvisp tills det blir en fluffig smet. Vispa sedan ner mjölken i blandningen. Häll upp grädden in en separat bunke och vispa den luftig. Vänd ner den i äggblandningen.
Häll ner halva glassblandningen i glassmaskinen (jag använder mig av OBH Nordicas) och häll ner hälften av russinen innan du startar den. Låt den gå ca 15 minuter.  Fyll sedan på nästa skål på samma sätt. Ställ gärna in i frysen ca 20 - 30 innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...