19 november 2014

SAFFRANSMUFFINS sockerfritt, vetefritt och mjölkfritt


Jag fullkomligt älskar de kryddor som hör julen till som saffran, kanel, pepparkakskryddan. Nu när jag valt bort att äta vitt socker och vetemjöl så måste jag heltiden tänka kreativt för att få njuta av de goda saffrans bullarna. Här bjuder jag på en variant av saffransmuffins med mandel och russin.



Recept: 
4 ägg
10 torkade dadlar
1 dl russin
6 dl mandelmjöl
2 dl havregrädde
3 dl hackade mandlar
0,5 gram saffran
1 tsk bikarbonat


Gör så här: 
Kläck äggen i en bunke och klipp ner dadlarna i små bitar, mixa samman med din stavmixer. Häll sedan i russin mandelmjöl, havregrädde, de hackade mandlarna, saffran och bikarbonat. Rör samman med en slev, använd gärna händerna och knåda ihop degen. Nu ser du att saffranet har spritt sin läckra färg. Smörj dina formar med lite kokosolja. Klicka ut degen i dina formar. Jag använd mig av silikon formar, både av hjärtan och snögubbar och tomtar. Vilket både barn och vuxna uppskattar.

Grädda i 180 grader i 12-15 minuter. Känn efter med en sticka efter 10 minuter så att du får dina saffrans muffins precis som du vill ha dem.


Josefi 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...