28 november 2014

PEPPARKAKOR ( socker-vetet och mjölkfritt)



Nu har jag äntligen bakat mina första pepparkakor utan vetemjöl, socker och mjölk. Jag känner mig riktigt nöjd med degen och smaken för att vara första gången. Degen blir riktigt fin och lätt jobbad när du sedan ska kavla ut den. Jag valde att inte kavla degen tunn utan höll mig till ”lagom” tjock deg innan jag tyckte ut mina små hjärtan i degen. Perfekt storlek tycker jag också att det blev, små och söta då kan man lätt ta några stycken och det känns helt okej.

För att få degen att hålla i hop ordentligt använde jag mig utav det perfekta psylliumfröskalet från http://www.bodystore / psylliumfroskal-eko-200-g
Helhetshälsa. Ett skal som är fri från gluten. Du hittar produkten på

Recept: 
5 dl bovetemjöl
1/2 dl psylliumfröskal
2 msk kokoolja
3 ägg
havregrädde 1,2 dl
2,2 msk Pepparkakskrydda
Honung 5-7 msk eller (dadelsocker och eller kokossocker 1,2 dl)


Gör så här: 
Kläck äggen och häll ner ditt valda söta, jag valde honung sedan häller du även ner pepparkakskryddan. Vispa nu dessa tre ordentligt. Fortsätt sedan att hälla ner alla andra varor, bovetemjöl, kokosolja, havregrädde och psylliumfröskalet. Knåda degen ordentligt tills den blir fin. Kavla nu ut degen för att göra dina valda formar för att sedan lägga på plåten men smörpapper på.

Grädda i ugnen på 180 i ca 10 minuter.


Kom ihåg njut av dina hälsosmarta pepparkakor

Josefi



1 kommentar:

  1. Ytterligare ett toppenrecept! Men är psylliumfröskal desamma som fiberhusk?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...