1 december 2014

INGEN JULSTRESS



Julen är ju en härlig tid, och vi bygger upp förväntningarna i veckor innan julhelgen. Ja en del tjuvstartar redan månader innan. Få av våra högtider är så förknippade med traditioner som just julen. Vi för traditioner vidare som våra föräldrar har fått från sina föräldrar i generationer tillbaka.
Det är klart att farmors nötkaka ska stå på julbordet och att lutfisken ska "lutas" enligt gammelfarmors recept.
Vi vill gärna laga och baka själva och även om vi annars inte har några problem med att köpa färdiglagad mat, så känns det helt plötsligt inte alls lika roligt till julen.

Med andra ord har vi väldigt höga krav på oss, väldigt mycket att göra och ofta alldeles för lite tid..
Det innebär stress. Och det är inte riktigt det som julen handlar om vill jag tro.

Problemet är att vi har svårt att släppa historien och traditionerna och anpassa oss till nutiden och till vår egen situation. För 50 år sedan var mormor, farmor, mamma, mostrar, fastrar och de flesta andra kvinnor inte förvärvsarbetare utan hade sitt arbete i hemmet. De hade helt andra förutsättningar att förbereda hela julstöket med allt ifrån  att stoppa julkorven till att knäskura trägolven.
Så ser det inte ut för oss idag och därför är det inte rimligt att vi kräver av oss att vi ska hinna samma saker.

Jag älskar ordet julefrid och det är det jag strävar efter att få uppleva under julhelgen. Även om jag har sänkt kraven så brukar december månad vara fullspäckad med diverse aktiviteter såsom, luciatåg, konserter, julklappsköp och allt vad det kan vara, så visst får man lite puls ibland.
Men eftersom jag inte vill säcka ihop som en blöt fläck på julafton, så har jag valt att tänka till och prioritera. Det finns hur mycket som helst som kan bakas, lagas och skuras, men jag försöker välja ut det som känns viktigast.
Det blir jul oavsett hur mycket man har bakat och fejat och jag njuter hellre av en skön stämning i ett lagom rent hem och med några få men väl utvalda rätter, bakverk och godsaker.

Hur vill du att DIN/ER jul ska se ut?
Har du för höga krav?
Blir det för mycket stress?
Fundera då på vad du kan skippa och fokusera på det du verkligen vill istället

// Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...