5 december 2014

SAFFRANS KAKA MED CITRON OCH MANDLAR (socker, vete och mjölkfritt)



Något som jag tycker är riktigt gott och som jag inte vill vara utan är just saffranskaka, till fikat under advent. En riktigt stämningshöjare om du frågar mig. Jag har valt att blanda citron, saffran och mandel. En riktig lyckträff blev det. Jag har fått godkänt både från familjen och jobbarkompisarna. Få se nu om det blir en lyckträff även för dig och dina nära och kära.


Recept: 
10 torkade eko dadlar
6 dl mandelmjöl
3 eko ägg
1,2 tsk bikarbonat
1,2 dl hackade mandlar
3 dl havregrädde
1/2 citron eko
1 paket saffran
1 dl russin eko
1/2 dl psylliumfröskal eller psylliumfrön

Här kan du köpa Helhetshälsas psylliumfröskal, http://www.bodystore / psylliumfroskal-eko-200-g

Gör så här: 
Kläck äggen och klipp ner dadlarna i en bunke, häll även ner saffran. Använd handmixern för att skapa en fin smet. Häll nu även i mandelmjölet, bikarbonat, psylliumfröskal, citron saften från en halv citron, havregrädde, hackade mandlar och även russin. Nu rör du samman alltsammans så att det blandas till en fin smet. Smörj din form med avtagbara kanter med lite kokosolja. Sedan klickar du i den gula härliga degen och finfördelar jämt i formen. Ställ in i ugnen på 180 grader och grädda i 18-19 minuter. Lägg gärna på ett folie efter 12 minuter så att toppen inte blir bränd.


Njut av din saffrans kaka med citron och mandlar
Josefi



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...