22 augusti 2014

BLÅBÄR OCH HALLON PAJ Vetefritt




Jag är barnsligt förtjust i pajer av alla dess slag, speciellt under sommaren. Det är inte mycket som slår en god och hälsosam sommarpaj till fikat.

I denna paj har jag gjort det lite extra festligt med en god chokladsmak. Jag har blandat kako och honung och klickat ut på några ställen på pajen. Enligt mina gäster så vart det en succé, med andra ord en paj jag kommer att bjuda på vid flera tillfällen under denna sommar och kanske nästa sommar med.


Recept: 

350 g hallon
200 g blåbär
1  dl kokossocker
3  dl bovetemjöl
2  dl boveteflingor
120 g vegitabiliskt smör

2  msk honung
1,2 tsk kakao

Gör så här: 

  1. Häll upp bären i en stor form eller två mindre formar. Strö en nypa kokossocker över bären. 
  2. Blanda sedan samman bovetemjöl, boveteflingor, kokossocker och vegetabiliskt smör tills det blir en smuldeg. 
  3. Blanda samman honungen och kakaon till en fin smet. 
  4. Klicka nu ut några klickar över bären. 
  5. Fördela smuldegen över bären. 
Gräddas i ugnen på 180 grader i ca 15 minuter. 


Njut av din blåbär och hallon paj
Josefi 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...