6 augusti 2014

SKÖLJ DINA GRÖNSAKER!


Jag försöker att i så stor utsträckning som möjligt att välja ekologiska frukter, bär och grönsaker. Då vet jag att de inte innehåller en massa rester av bekämpningsmedel. Ofta väljer jag grönsaker efter vilket utbud det finns i det ekologiska sortimentet. Men, ibland vill jag ju ha något som inte erbjuds som ekologiskt och då väljer jag så klart de "oekologiska".
Det finns dock sätt att tvätta icke-ekologiska frukter och grönsaker som gör att de kvarvarande bekämpningsmedlen försvinner.

  1. Blanda 5 dl vatten med 2 msk citronjuice och 1 msk bakpulver. Vispa ihop ordentligt och fyll en sprayflaska med vätskan. Spray över frukt eller grönsaker och låt verka ca 10 minuter innan du sköljer eller torkar av.
  2. Om du har bladgrönsaker eller annat som kan vara svårt att spraya på kan du istället lägga grönsakerna, frukten eller bären i blöt. Fyll diskhon eller en skål med kallt vatten utblandat med 2 dl vitvinsvinäger och ½ dl salt. Blanda om ordentligt. Lägg ner grönsaker, frukt eller bär och låt ligga i blöt ca 20 minuter och skölj sedan ordentligt. OBS, bär räcker med 10 minuter.
// Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...