17 augusti 2012

FOLIEBAKAD LAX MED KOKOS OCH KAKAONIBS

Foliekokt lax med cacaonibs och kokos

Jag blev bjuden på grillkväll för några veckor sedan och var lite hastigt tvungen att kommat på vad jag skulle lägga på grillen. Det här hade jag hemma och det gladde smaklökarna ordentligt vill jag lova. Jag lade lax och övriga ingredienser i ett foliepaket och sedan på grillgallret i några minuter.
Jag gjorde sedan om det hela några dagar senare och tillagade då laxen på samma sätt, men med hjälp av ugnen. Det gick lika bra det.

Det här behöver du:
1 tinad laxfilé per person
salt och peppar
örtkryddor (mejram, basilika eller något annat du tycker om)
kokosflingor ( ca 2 msk per filé)
Raw kakaonibs (ca 1 msk per filé)
olivolja
lime

Gör så här:
Gör i ordning folien som du ska lägga laxen i. Häll på lite olivolja i botten innan du lägger på filéerna. Salta och peppra och var ganska generös med örtkryddor. Strössla sedan över kokosflingor och kakaonibs. Slut igen foliepaketet och tillaga på grillen eller i ugnen ca 10 min. Du får tjuvkika och se om laxen verkar genomkokt.
Lägg sedan upp på tallrik och häll pressad  lime över.
Jättegott att servera till en enkel grönsallad.

Ulrika



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...