27 augusti 2012

MONA GULLSTRÖM - Kostomläggningen förändrade familjens liv

Mona Gullström
Jag blir alltid oerhört inspirerad av att höra andras berättelser om hur de har gjort för att förändra/förbättra. När jag fick höra om den "resa" som Mona Gullström har gjort tillsammans med sin son och resten av familjen frågade jag henne om hon ville dela med sig av sina erfarenheter för att inspirera andra. Det ville Mona gärna.
Monas son fick diagnosen ADHD och hade en mängd olika födoämnesallergier och annan problematik. Mona beslutade sig för att lägga om kosten för hela familjen och både han och resten av familjen mår så mycket bättre nu.
Läs Monas berättelse:

Jag är en 48-årig trebarnsmamma, ursprungligen finlandssvensk men sedan 23 år bosatt i Eskilstuna. Arbetar som controller i Södertälje, men har planer på att starta eget inom ett år. Jag ska utbilda mig till rytmisk rörelseinstruktör och kostrådgivare. Självständig, envis och omtänksam är mina bästa egenskaper, otålig, handlar först och tänker sedan är mindre bra egenskaper som jag försöker arbeta bort. Älskar mina barn, min familj, mina vänner, god mat, resor, teater, musik, dans, att skriva. Jag vill förändra världen, men har insett att den enda jag kan förändra är mig själv men genom att göra det kan jag förbättra världen.

Jag har länge varit intresserad av kost och alltid tyckt om att röra på mig. Dock var det jag trodde var nyttigt inte alls det och helt fel mat för vår familj. 1 februari i år la vi om kosten radikalt, då jag fick veta att min yngste son som fick ADHD-diagnos i september förra året, är glutenintolerant, komjölks- och sojaproteinallergiker och sockeröverkänslig. Han har också miljögifter i kroppen, är elöverkänslig och har kvarvarande babyreflexer. I februari hade han också inflammation i bukspottskörteln samt mikroorganismer, parasiter och virus i tarmarna. Candidan som han hade då var fortfarande kvar i slutet av maj, men vi hoppas snart få bukt med den via kosten.

Jag har förstått att min son gick in i väggen i 13-årsåldern på grund av biokemisk obalans i kroppen vilket i sin tur berodde på för mycket socker, glutenintolerans och mjölkallergi ihop med övriga känsligheter. Jag har också fått insikt i att att dagens manipulerade vete med sin höga glutenhalt gör de flesta människor sjuka. Läckande tarmar på grund av gluten ger allt från hyperaktivitet till schizofreni, från diabetes och RA till utebliven menstruation. Socker är lika farligt och ger både psykiska sjukdomar och värk i kroppen. Min son gick från depression till normal tonåring på mindre än ett halvår sedan vi påbörjade den alternativa behandlingen. Våra ständiga konflikter under hans uppväxt är ett minne blott, vi har en bra relation idag. Han är glad och trevlig och jag är en lycklig och tacksam mamma. För egen del slipper jag dagligt magont, onda knän, jag har mindre generande hårväxt och jämnare humör då jag slipper blodsockerfall, jag är kreativ och har mer tid till annat då jag slipper sitta på möten i skolan, på socialen och hos polisen. Som bonus har jag gått ner tio kg.

Istället för att vi som tidigare avgifta oss med vulkansand har jag nu börjat göra surkål och andra syrade grönsaker eftersom de binder gifter i kroppen och för ut dem genom tarmen. Mjölksyrade grönsaker innehåller mer vitaminer än färska och de bygger upp en sund tarmflora och ett starkt immunförsvar vilket är särskilt bra för yngste sonen. Jag har fått kefirkorn från Ryssland och gör kefir som också ger bra probiotiska bakterier. Jag bloggar om vår resa mot ett friskare liv och testar hela tiden nya recept som jag lägger upp på min blogg. Målet är att ge ut en kokbok en dag och jag vill också skriva en bok om mig och min son, starta eget inom hälsa och friskvård, flytta ut på landet och odla mina egna grönsaker, ha höns och andra djur. Jag har varit en sökare som äntligen har insett meningen med livet ;)


Om du skulle ge ETT hälsoråd till läsaren, vilket skulle det vara då?
Så svårt att bara ge ETT råd….. Följ lagen om orsak och verkan och nöj dig inte med ett piller när du går till läkare. Se HELHETEN: Oro och osämja kan ge ont i ryggen likaväl som fel kost och tillsatser i maten kan ge både fysiska och psykiska besvär. Skratta mycket varje dag!

Inspireras gärna mer av Mona genom att följa henne på hennes blogg:

Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...