4 november 2012

HAMBURGEREXPERIMENTET

Cheeseburgare och pommes - 3 veckor gamla
För tre veckor sedan idag, köpte jag en cheeseburgare och en liten pommes frites på en hamburgerrestaurang (vilken är inte relevant). Syftet var att se hur länge maten håller sig, vilket då är en indikation på hur mycket konserveringsmedel och annat "koljox" maten innehåller. Riktig mat har som bekant en tendens att börja mögla och ruttna efter en tid, vilket är helt naturligt och som det ska.

Hamburgaren och pommes friten har förvarats i sin påse i mitt kylskåp.
Nu så när tre veckor har gått ser "maten" vid första anblicken ut som om den vore färsk. Vid en närmare titt syns det att salladsbladet som sticker ut har blivit brunt och lite kladdigt. Hamburgerbrödet är torrt och hårt. Pommes friten ser som nyköpt ut.

Nu har jag aldrig själv varit någon stor fan av snabbmat och hamburgerresaturanger, men visst har det hänt att jag har ätit där - framför allt innan jag visste att jag var allergisk mot vetemjöl. Lyckligtvis nog är inte någon annan i min familj heller speciellt förtjust i denna typ av mat. De gånger de eventuellt kan bli aktuellt är då man är på resande fot och en snabbmatsrestaurang ligger lämpligt till vid vägkanten. Själv brukar jag välja en sallad då ;-).
Min tanke med detta "experminet" är att få personer som till stor del livnär sig på denna typ av kost att få sig en tankeställare och att de frågar sig själva om det är det här som de vill ge sin kropp som näring.

Fortsättning och nya bilder följer... /Ulrika

1 kommentar:

  1. Fy och usch. Det är inte ofta jag äter sån mat, men nu blir det aldrig mer!!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...