19 februari 2014

ZUCCINI OCH SPENAT-PAJ utan socker, vetemjöl och mjölk



Jag älskar paj och numera när jag inte äter vetemjöl så har det inte serverats så mycket paj här hemma. Men nu när jag har förstått att pajdeg kan lika gärna bakas på mandel mjöl och bovetemjöl så har jag hittat tillbaka till att göra goda pajer i mitt kök. Här delar jag med mig av en enkel och matig paj på zuccin och spenat. 


Recept: 
För fyllningen 
1 zuccini
100 g bladspenat
1 gul lök 
1 dl olivolja
2 dl havre grädde
6 ägg
Salt och peppar 

Gör så här: 
Hacka zuccinin till stavar, hacka den gula löken i små tärningar och lägg sedan ner allt i en stor skål, kläck äggen, häll ner resten av ingredienserna skålen, och ha i så mycket salt och peppar som passar dig i smaken. Vispa allt samman, vänd sist ner bladspenaten i smeten. 

För Pajen
3 dl mandelmjöl
4 msk kokosolja
2 ägg
1 msk fiberhusk

Gör så här:

Häll ner alla ingrediensers i en skål, jobba med händerna och skapa en bra sammansatt deg. Smörj formen med kokosolja. Platta ut degen i din form väl med fördel avtagbar form, men det går bra med en vanlig form också. Förgrädda formen i ugnen i 10 minuter på 200 g. Häll nu ner fyllningen i formen och grädda i ugnen i 35-40 minuter beroende på hur brun du vill att din paj ska vara. När det har gått 30 minuter kan du med fördel känna av äggstanningen med en sticka, då har du själv koll på hur länge pajen ska stå i ugnen.

Njut av din paj
Josefi 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...