22 april 2014

FRÖBRÖD vete fritt

Jag har valt bort vetemjöl och alla andra sädslag förutom ekologiskt havre. Något jag verkligen längtar efter i bland är bröd gjort på havre med en vällagrad ostskiva på och en god kopp te. Här om morgonen så gjorde jag ett bröd utan några mjölkprodukter och själv tycker jag att det blev riktigt gott. Det bästa är att receptet är enkelt, nyttigt och går snabbt att göra. På mindre än 25 minuter  kan du njuta av gott bröd till ditt te eller kaffe. Själv brukar jag baka mäst på helgenrna men i bland händer det att jag även gräddar gott bröd till kvälls thet.

Jag har valt ägg för att det binder fint och för att dem är rika på protein, olivoljan valde jag som vätska för att det är ett mycket bra fett som ger god smak.


Recept till ca 7 bullar

Recept:
4 dl havregryn
4 ägg
1 dl olivolja
2 dl solrosfrön
1 dl linfrön


Gör så här:
Häll ner havregryn, solrosfrön, olivolja i en bunke. Skölj linfrönen i vatten och häll sedan ned dem med i bunken. Sist kläcker du äggen och rör nu om ordentligt tills det blir en fin smet.

Lägg ut ett bakpapper på plåten och sätt ugnen på 175 grader. Forma degen till en boll i handen och plasera sedan på formen. Grädda i ugenen på 175 grade i 12 minuter.

Ta ut plåten och låt bullarna svala något innan du skär bullarna i tur.

Njut av ditt hemma gjorda bröd

Josefi



1 kommentar:

  1. Mycket gott bröd, nästan det enda jag äter. Blandar i olika frön och har i lite flingsalt.
    TIPS: En gång hade jag i kokosolja (med kokossmak). Gjorde en fytkant på plåten av smeten. Skar i småbitar innan gräddningen. Dessa småbitar doppade jag sedan i smält mörk choklad och strödde på med hackade hasselnötter och flingsalt. GODIS TILL KAFFET !!
    Tack för alla goda recept. Mvh Åsa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...