31 oktober 2014

MANDEL OCH MOROTSKAKA sockerfritt,vetefritt och mjölkfritt



I några dagars gick jag och längtade efter den perfekta kakan att äta och njuta och samtidigt som den så klart skulle vara hälsosam och saftig. Här om dagen så kom de tre huvud ingredienserna till mig mandel, morot och kardemumma. Provad direkt att baka och de funkade perfekt, smaklökarna jublade lika så min familj. Så jag tänkte även dela med mig av min nyfunna ”kära kaka” till dig.

För bästa resultat kom ihåg baka med kärlek 

Recept: 
4 dl riven morot
3 ägg
12 dadlar ekologiska
2 dl mandelmjöl
1 dl havremjölk
2 dl mandlar
1 msk kardemumma ( stora korn)
1 tsk bikarbonat

Gör så här: 

Kläck äggen och lägg ner i en bunke, klipp dadlarna i småbitar, mixa detta med din stavmixer tills det blir en fin smet och tills dalarna är ännu mindre i storlek. Häll nu ner de rivna morötterna, de hackade mandlarna, mandelmjölet, havregrädden, kardemumman och bikarbonatet.

Degen ska vara ”lagom” tjock inte för ringning och inte för tjock. Du tar det lagom som ni har era erfarenheter i från. Om inte så har du i lite mer mandelmjöl och eller morot. Beroende på.

Smörj en form med kokosolja, en form där du kan ta av kanterna på. Häll ner smeten och stryk ut den i formen med en slikepott eller liknande. Ställ in i ugnen och grädda på 200 grader i ca 18 minuter. Håll koll på färgen så kakan inte blir bränd.

Ta ut kakan och låt svalna, innan du lossar kanten så trycker du försiktigt ner en plastkniv för att lossa från kanten på ett fint sätt. Sen skär du upp kakan, lägger på ett fat och toppar med hackade mandlar innan du nu serverar dina fika gäster.


Njut av din saftiga mandel och morotskaka toppat med kardemumma.

Josefi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...