4 april 2012

KLOROFYLL- FÖR EN BÄTTRE HÄLSA

När du äter växter och grönsaker som innehåller klorofyll hjälper du din kropp att rena och avgifta blodet men även att minska risken för sjukdomar.




Klorofyll är ett växteämne som ger grönsaker och växter den gröna färgen. Detta sker när solen lyser på växterna.

Klorofyll har en utrensande effekt för kroppen, speciellt bra för tarm och lever.  Vidare har det visat att klorofyll är en stark antioxidant som stärker samt bekämpar fria radikaler och immunförsvaret. 
För bästa effekt ska du kombinera dina grönsaker med fett. Då kommer den ut i blodet. Blanda dina grönsaker med lite olivolja eller kokosolja alternativ nötter.




Var kan jag hitta klorofyll ?
Här är några av källorna.

  • Alger
  • Alfalfagroddar
  • Vetegräs
  • Nässlor
  • Spenat
  • Grönkål
  • Sallad
  • Vattenkrasse
  • Brysselkål
  • Gröna oliver
  • Avokado 
  • Kronärtskocka
  • Broccoli
  • Vitkål
  • Persilja
  • Kiwi
  • Grönt te
  • Selleri
  • Grön paprika
  • Salladslök
  • Ärter 
  • Örtkryddor

Själv har jag en förkärlek till  just, gröna oliver,örtkryddor, avokado och spenat. Vetegräs är något jag hört mycket gott om men inte provat. Nu är tiden inne.
Jag ska definitivt prova på vetegräset. Ska bli intressant och se om det fungerar då jag är känslig för vanligt gräs. Återkommer när jag provat vetegräs. 
Läs mer på reneevoltaire.se


Vad är klorofyll bra för?
Här är några fördelar. 
  • Ger näring åt tarmen
  • Neutraliserar gifter i kroppen
  • Ger bättre cirkulation
  • Renar levern 
  • Stärker immunförsvaret
  • Rensar ut slaggprodukter
  • Verkar antiinflammatoriskt
  • Fungerar som en antioxidant

 Läs mer på sund.nu


Låt nu inspirationen flöda, gör något gott av någon av dessa grönsaker för att få en dos Klorofyll då och då. 

Med inspiration för en god hälsa
Josefi 

7 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen gröna grönsaker! Äter avocado, gröna oliver, broccoli och olika gröna salladsblad nästan varje dag, vilken tur jag har att de är så nyttiga...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det är otroligt gott med gröna grönsaker. Jag brukar känna ett extra sug och längtan efter dem just på vårkanten - som att jag behöver fylla på med en massa levande energi.

      Radera
  2. Mmm, gillar oxå mkt grönt. Har för ca 2 veckor sedan köpt vetegräs från Råvarubutiken. Första gången jag provar det. Smakar inget konstigt, tycker jag. Skall absolut fortsätta med det. Mixar det oftast med en liten skvätt av barnens morgonsmoothie. 1tsk vetegräs o 1 tsk chlorella. Känns härligt!
    /Maria B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag boostade också med en vetegräskur för någon månad sedan. Kände mig lite trött och sliten och kroppen "ropade" efter vetegräs - trots att jag aldrig ätit det tidigare. Jag kände mig mycket piggare efter bara några dagar. Hoppas att du också kommer att känna av samma effekt.

      Radera
  3. Lustigt, kom in på denna blog just när jag börjat en liten chlorella-kur, ser fram emot effekten av den... På burken står det att chlorella "is the world's highest source of chlorofyll".
    Tack för tips på födoämnen med klorofyll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Hör gärna av dig och berätta vad du tycker om kuren. Jag har hört mycket gott om Chlorella, men inte provat själv. // Ulrika

      Radera
  4. Hej!
    Vart hittar jag rent klorofyll? Alltså ett innehåll med 100 % klorofyll? HIttar inte det någonstanns eller är jag blind?? Med vänlig hälsning Jessica

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...