17 juli 2012

CAROBMOUSSE PAJ

Carobmousse paj

För en tid sedan hittade jag ett recept på nätet på en amerikansk blogg (minns tyvärr inte vilken). Jag översatte receptet till svenska och det har blivit liggande ett tag. Till för några dagar sedan då jag bestämde mig för att prova om denna påstådda "hälso-paj" var god. Jag vill minnas att författaren till receptet var hjärt- eller cancerläkare, men ska låta det vara osagt vilket.

Som ni ser på bilden blir resultatet riktigt vackert att skåda. Och smaklökarna fick njuta de med. Moussen som är gjord på bland annat avokado och carobpulver blir en lite annorlunda smak - åt chokladhållet, men ändå inte riktigt. Jag tyckte att de var riktigt god och mannen sjön lovsånger. 
Den ska inte tillagas i ugn, så passar därför utmärk för dig som gillar Rawfood.
Det här behöver du för att gör din egen paj:

Pajskalet:
5 dl ekologisk riven kokos
3½ dl torkade dadlar (urkärnade) som fått ligga i blöt minst ett par timmar.

Blanda dessa ingredienser i matberedare, mixer eller med hjälp av mixerstav. Tryck sedan ut degen i botten på en pajform.

Fyllning:
2 stora mogna avokados (jag tog 3 mindre)
2 dl Carob pulver
1 dl honung eller lönnsirap
1 msk kanel
1 tsk vanilj
0,5 dl riven kokos
en nypa salt

Blanda alla ingredienserna till en jämn smet. Jag använde mig av mixerstaven. Häll därefter blandningen i  pajskalet. Garnera med skivade jordgubbar och riven kokos.
Ställ i kylskåp ca 2 - 3 timmar och ta sedan fram och bjud.

Jag ställde in pajen (utan dekorationen) i frysen och tog fram och tinade en stund innan jag garnerade och serverade den någon dag sedan. Den är väldigt god att äta kall och bara lätt upptinad.

Ulrika




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...