21 januari 2013

KANEL FÖR DIN HÄLSA


KANEL ÄR BRA FÖR DIN HÄLSA 




Har du också njutit av kryddan kanel extra mycket under julledigheten? Det har jag, denna magiska krydda är inte bara god utan välgörande för dig på många sätt. Sedan den dagen jag fick vetskap om hur bra kanel var för min hälsa så använder jag kanel var dag. Jag väcker kroppen med en halv tsk kanel på min keso varje morgon. Gott, välgörande och trevligt då det även luktar så gott tycker jag.

Kanel är en krydda som under många år har ansetts ha många medicinska hälsoeffekter. För mer intresse att läsa om kanel och andra kryddor som gör gott för vår hälsa läs gärna Örter som läker titta även i Wellness & maten

Några av kanelens hälsoeffekter är:

  • Håller blodsockerbalansen 
  • Musklernas förmåga att ta upp glukos/blodsocker förbättras
  • Insulinnivån i blodet blir lägre
  • Kroppen blir minre benägen att lagra fett
  • Kryddans kraftfulla antibakteriella och svampdödande egenskaper kan hålla många kroniska sjukdomar akuta infektioner på avstånd. 
  • Stärker immunförsvaret 
  • Är bra vid stress 
  • Är även bra vid illamående 
  • Används vid luftvägsbesvär och även magsmältningsproblem. 

Tips på en god varm dryck med kanel. Lägg ner en kanelstång och en bit färsk ingefära i en kastrull med vatten låt sjuda i några minuter. Drick och njut för kropp och sinnen. 

// Josefi

4 kommentarer:

  1. Kanel är super! Tyvärr tillhör det inte min favorit, men ibland så lyckas jag blanda i det i gröt eller liknande :)

    SvaraRadera
  2. För mycket vanlig cassiakanel kan skada din lever! Byt då och då till ceylonkanel som inte innehåller så mycket cumarin. Detta gäller speciellt barn.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...