26 september 2014

ÄPPELPAJKEX vetefritt


Jag fullkomigt älskar hösten och äppeltider. Att då få skapa ett recept med mina favoriter ett plus ett blir två är jag så glad för. En stor favorit jag har är frökex och en annan är äppelpaj. Här har jag skapat ett frökex med äppelpajsmak. Du kan äta och njuta av den som den är eller så lägger du på en god ost som passar dig i smaken. Passar till kaffet, som mellanmål eller som efterrätt. Välj själv vilket som blir bäst för just dig.


Recept: 
3 dl solrosfrön
1 dl psylliumfrön
1 dl linfrön
2 dl pumpafrön
1/2 dl olivolja
3 msk honung eko
2 msk kanel
2 äpplen
2 dl varmt vatten


Gör så här: 

Riv äpplena på den grova delen på ditt rivgärn,  häll sedan ner i en bunke, fortsätt att hälla i solrosfröna, pumpafröna, psylliumfrön, linfrön, olivolja, kanel, honung och slutligen vattnet som du har värmt på spisen eller i mikron. Blanda allt sammas och rör försiktigt i ca 2-3 minuter.
Ringla ut olivolja på en plåt alternativt använder du bakpapper och lägger ut smeten på, lägg ett bakpapper på toppen och kavla ut degen så den blir jämn över hela plåten. Ta nu bort bakpappret på toppen och ställ in i ugnen på 150 grader i 1,3 timma. Känn efter hur konsistensen är efter 60 minuter i ugnen. Vill du kexet lite klibbigare eller lite torrare så kan du höja från 150 grader till 170 de sista 20 minuterna. Men som sagt ha koll så det inte blir brända då.

Njut av dina äppelpajkex du med
Josefi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...