22 september 2014

RÖDBETS- OCH SPENATSOPPA MED CHILISTING


Vad kan vara godare och nyttigare än en värmande soppa? Ja inte mycket om du frågar mig. Jag har alltid älskat soppor och tycker att det är ett fantastisk sätt att använda säsongens råvaror, blanda och testa nya ingredienser och råvaror och samtidigt få i sig massor med bra näringsämnen. När vi kokar grönsaker och gör soppa av dem så behålls det mesta av vitaminer och mineraler eftersom vi inte häller bort något kokvatten utan använder både grönsaker och vatten.
Här har jag använt mig av mina favoriter rödbetorna och maxat näringsinnehållet med en påse spenat. Lite chilifalkes sätter lite extra sting på soppan och du väljer själv hur stark du vill att den ska bli.

Du behöver:
4 rödbetor
1 påse bladspenat
1 l vatten
2 hönsbuljongtärningar
½ dl kokosmjölk
chiliflakes

Gör så här:
Skala rödbetorna och dela dem i mindre bitar. Koka upp dem i vattnet och buljongen och låt dem bli mjuka - koktiden beror på hur stora bitar du har. Känn efter med provsticka. När rödbetorna känns mjuka häller du ner bladspenaten. Blanda om och låt koka i ett par minuter.
Mixa soppan slät med mixerstav eller i matberedare.
Tillsätt kokosmjölken och smaka av med chiliflaeks (torkad chilifrukt som finns i kryddhyllan).
Servera gärna med en klick fet yoghurt.

// Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...