8 september 2014

LÄSKDRICKANDET I FÖRÄNDRING


I USA har man länge lett "tävlingen" att dricka mest läsk i hela världen - inte en tävling man bör vara stolt över att leda. Men något börjar hända. Undersökningar visar att allt fler amerikaner försöker minska på sin läskkonsumtion. Fler och fler börjar nämligen se sambandet mellan fetma och socker.
Detta oroar så klart läsktillverkarna som inte gärna vill se minskade intäkter.
Om kunderna blir mer hälsomedvetna - måste utbudet bli mer hälsosamt för att kunderna ska stanna kvar.

Därför börjar många läskföretag med Coca Cola i spetsen att tillverka olika "hälsodrycker". Ännu så länge är det fortfarande till största delen läsk som förpackas i lite mer hälsoinriktade förpackningar som säger att innehåller ger dig massor med nyttiga vitaminer och  mineraler, maxar din prestation, boostar ditt immunförsvar och allt vad det kan vara. Men det är fortfarande till största delen sockrat vatten med en massa tillsatser - och en och annan liten vitamin.
Bättre att äta ett äpple och dricka ett glas vatten med andra ord.

Under många år ökade läskkonsumtion kraftigt i USA och även i resten av världen. Flaskorna som såldes ökade också i storlek. Vi var fast i läsk-fällan.
Läsk skapar beroende hos många och ju mer vi dricker desto mer vill vi ha.
Nu när amerikanerna har förstått kopplingen mellan att dricka mycket läsk (ja även lightläsk) och fetma, så minskar intresset av att köpa stora flaskor i ett försök att minska konsumtionen.
Detta är något som Coca Cola har börjat se tendenserna av och kommer därför att vända trenden genom att erbjuda mindre förpackningar.
Det kan ju låta bra! Att de vill vara med och hjälpa USA och resten av världen att må bättre. Eller?
De har i vissa delar av världen börjat lansera cola sötad med stevia. Lätt att tro att det är rena hälsodrycken nu, men den innehåller fortfarande en hel del vanligt socker - också.
De kommer att tillverka mindre flaskor som kommer att lanseras som Guilt-free Colas.
För vi måste ju fortsätta att dricka Coca Cola. Och kanske kan man vinna en helt ny marknad om man kan sälja "nyttiga" varianter, "hälsodrycker" och mindre förpackningar som alla kan dricka med gott samvete.
Eller?

En bra tumregel är att alltid vara lite skeptisk mot sådant som det står skrivet "nyttigt" eller "hälsosamt" på. Livsmedel som är nyttiga brukar inte behöva ha det skrivet på dem.

//Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...