4 januari 2015

ATT LÄRA MINA BARN ATT LEVA EN HÄLSOSMARTLIVSSTIL

Hur är jag som förälder den bästa förebilden för mina barn i detta samhälle som är sprängfullt med olika åsikter och modernitet?  Hur du ska se ut och inte se ut? Detta är en stor och viktig fråga som jag och min vän pratade om under nyårskvällen. Det började med att jag sa att Ellen min dotter hade fått fem barbiedockor i julkalapp. Min väns reaktion på det var, det hade jag aldrig gett eran Ellen utifrån där ni står med era värderingar och för att barbie är ingen bra förebild, hon är väldigt smal, sminkad och allt är så perfekt på den dockan. Jag är så tacksam för att detta samtal kom upp.

För mig är det så naturligt att uppfostra mina barn till att hitta en hälsosmartlivsstil i alla livets bitar.



Jag har som ung haft ätstörningar och jag skulle inte för världen vilja ge mina barn en ”fel” bild av att på olika sätt göra illa sig själv genom att äta för lite och eller för mycket osv. Under några år av min ungdom så pressade jag mig själv hårt för att jag mådde dåligt , hade det tufft i skolan, dålig självkänsla. Genom att kontrollera min kropp med träning och vad jag åt och inte åt så hade jag mer kontroll på mina känslor. Genom denna erfarenhet så kommer jag göra allt för att mina barn ska må gott i hjärta och själ och leva sunt.


  • Lära dem att prata om sina känslor i tidig ålder
  • Att stärka deras självkänsla och självförtroende 
  • Att lära dem att äta sund och hälsosamt mat 
  • Att hitta sin form av motion och träning som de mår gott av
  • Att lära dem olika former av återhämtning 
  • Att sömn är skönt och bra för att må gott 

Genom att jag har den synen på hälsa och ideal att vara naturlig, att hitta din träningsform som passar dig och som du mår gott av, att inte äta vitt socker och vetemjöl. Så kommer jag även att lära mina barn den vägen. Min dotter frågar ofta varför jag exempelvis inte äter samma smörgåsar som hon gör, mitt svar blir alltid -min kropp mår inte bra av gluten och jag ska förklara närmare när du blir lite äldre. 
Jag vill uppfostra henne med öppna ögon, vara ärlig med vad som händer i kroppen av att äta mat som påverkar oss negativt. För mig är det väldigt viktigt. 

Så för att svara på frågan vad jag tänker om barbie dockan så tycker jag absolut att den dockan inte är ett bra ideal alls. Men eftersom att jag inte själv bantar, pratar med orden smal, tjock, att jag inte är nöjd med mig själv osv så lär jag Ellen att alla är vackra, att älska sig själv som du är oavsett om du är smal eller mullig. Så ser jag inga som helst problem med att hon får leka med olika dockor som är smala, att hon får ha glitterklänningar, halsband, måla naglarna i bland. 

Min tro och mitt svar på att må gott i kropp och själv, att leva sunt och genom att leva hälsosmart så behöver du aldrig banta. Utan du har en livsstil som du alltid mår gott i, du behöver aldrig jaga olika metoder och åka bergodalbana med din vikt. Men framför allt om du från när du är liten lär dig att i hjärtat älska och acceptera dig själv för den du är så spelar det ingen roll om du är smal, mullig, har stora eller små bröst. Du är nöjd och tacksam över din kropp och mår gott med din livsstil . 




Josefi 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...