28 januari 2015

SEMLA (vetefritt och sockerfritt)






Min farmor fyllde 86 år idag så jag överraskade henne med att göra goda hälsosmarta semlor. Tror minsann hon gillade dem för hon frågade efter receptet. Jag får helt enkelt skämma bort henne med sådana nyttigheter vid flera tillfällen. Min farmor är nämligen en riktig sockerråtta och kan jag ge henne hälsosamma inslag i bland som hon dessutom gillar så är det bara en bonus. Har lärt mig att det är ingen ide att försöka ge henne tips och råd om alternativ kost och gott. Utan jag får bjuda på mina goda godbitar ibland. 


Recept för 7 stora semlor
8 ägg
10 torkade dadlar ekologiska
5,5 dl mandelmjöl
4 rågade msk kokosmjöl
4 msk kokosolja
4 tsk kardemumma
1/2 dl psylliumfroskal-eko-200 från helhetshälsa 
3 tsk vaniljpulver
5 dl laktosfri grädde och eller kokosgrädde


Mandelmassa 
2 dl mandelmjöl 
2 msk kokosolja ( smält) 
2 msk honung ekologisk 

Gör så här: 
Klipp dadlarna i små bitar, värm kokosoljan så att den smälter, kläck ner de 8 äggen. Nu mixar du alltsammans med en handmixer, så att dadlarna blir små och tills det blir en fin smet. Sedan häller du i mandelmjölet och kokosmjölet, vaniljpulvret  och kardemumman. OBS om du inte gillar kardemumma smaken så hoppar du bara över den kryddan. Vispa nu samman alla ingredienserna och jobba med degen så att den blir lagom kladdig. Ta fram en plåt och lägg på smörpapper och klicka ner lagom stora bullar på plåten. 
Gör du mindre bullar räcker det till närmare 9-10 bullar, gör du större får du ut 7 stycken. 

Medan bullarna är i ugnen så kan du passa på att göra mandelmassan. Det är mycket lättar än vad man kan tro att göra mandelmassa själv. Lägg ner 2 dl mandelmjöl i en bunke, klicka ner 2 msk honung och även 2 msk smält kokosolja. Rör samman tills det blir en tjock mandelmassa, klart. Vispa din laktosfria grädde tjock och eller ställ in kokosgrädden i kylen i ca 60 minuter. Ta då ut den tjocka delen från kokosmjölken häll ner i en bunke och ställ den kallt under ca 60 minuter, alternativt om du har brotom så kan du lägga den i frysen i 20-30 minuter. Detta för att den ska få en lagom tjock konsistens när du sedan ska klicka den på din semla. 

Grädda nu i 175 grader i 20- 22 minuter. 

När bullarna är klara tar du ut plåten och låte dem svalna något i några minuter. Sedan skär du av toppen av bullen och gröper ur ett hål för plats där mandelmassan ska ligga, massan jag gröper ut smular jag ner i grädden och blandar samman, lägger en stor klick grädde på toppen av mandelmassan och lägger sist på locket, Klart för att njuta 


Josefi 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vilka härliga tips men oj vad ni stavar tokigt! :))
    Hoppas ni inte tar illa upp, jag förstår att ni har brådis när ni skriver era inlägg. Men hallå! Jag blir gärna er korrläsare om jag får!

    Kram och tack för allt gott ni delar med er av!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...