22 januari 2015

BLOMKÅLSKRÄM MED GRÖNKÅLSTECKE



Här bjuder jag på en blomkålskräm med säsongens nyttigaste grönt på toppen, ingen mindre än grönkål. Jag gillar inte bra smaken utan även den energi jag får efter jag har ätit grönkål. Hoppas även du känner av den härliga energin som grönkålen ger.


Recept: 
1 stort blomkålshuvud
1 stor gul lök
1 dl röda linser
4-5 dl havregrädde
1 tsk timjan
1/2 tsk vitpeppar
1 tsk örtsalt
1 nypa salt på grönkålen
4-5 blad grönkål


Gör så här: 
Hacka och stek den gula löken i lite rapsolja. Lägg i en skål, för att sedan använda den när blomkålen har kokat klart.
Skär blomkålen i små bitar och koka dem med vatten och lite salt i ca 7 minuter på värme 5 av 9. Häll bort vattnet och ersätt med havregrädden 4-5 dl. Mixa alltsammans med blomkålen och tillsätt timjan,vitpeppar och örtsalt. Smaka efter själv tycker du att du exempelvis vill ha mer timjan så lägger du i en nypa till. Nu kokar du blomkålskrämen i 12 minuter under ca 5 av 9, det är nu som de röda linserna kokar till sig och som blomkålskrämen får fram sina smaker.

Hacka grönkålen och stek den snabbt och lätt i ca 2 min i  rapsolja. Toppa med en nypa salt.

Servera din blomkålskräm och toppa med den härliga grönkålen. 



Njut av din blomkålskräm 
Josefi 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...