18 januari 2015

LAKRITSPUCKAR (utan socker och vete)


Jag har det senaste dagarna vart sugen på just lakrits och har i dag njutit av några goda lakritspuckar som mitt lördagsgodis. Eftersom att jag gillar citron och tycker att smakerna lakrits och citron passar utmärkt i hop, så blev det en lakritspuck med citron. Hemligheten med dessa godingar är att dom är enkla att göra, goda och trevliga att njuta av samtidigt som de är hälsosamma. Det söta i dessa är ekologiska russin. Alltså inget tillsatt socker alls. Självklart som med alla mina recept så får du själv prova dig fram med ingredienserna tills du tycker att just ”dina” hälsosmarta kakor blir perfekta.


Recept: 
2 dl russin ekologisk
2 msk kokosolja ekologiskt
1 msk lakritspulver
4 dl riven kokos ekologist
1/2 dl vatten
1 citron ekologisk


Gör så här: 
Använd citronskalet från en hel ekologisk citron, riv citronen på den grova sida av rivgärnet, använd även saften av halva citronen. Fortsätt sedan med att även lägga ner russin i en bunke, kokosoljan, kokosen, lakritspulvret och även vattnet. Nu när alla ingredienser är i bunken så mixar du med din handmixer tills allt samman blir en fin röra. Rulla nu till små bollar och sedan platta ut till små puckar i handen. Förvara dessa godinar i frysen och eller kylen.


Njut av ditt hälsosmarta godis 

Josefi 

1 kommentar:

  1. Smarrigt, själv har jag precis varit ute och plockat massor av solmogna avokadon som jag ska hitta på något smarrigt med *ler*

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...