6 maj 2013

STEGRÄKNARUTMANING - Häng med!


Vardagsmotion är underskattat! Genom att röra på dig på ett naturligt och självklart sätt mår både kropp och själ bra. Vi rekommenderas att gå mellan 10 000 och 12 000 steg per dag för att det ska vara hälsofrämjande.

Många överskattar hur mycket de rör på sig och vid en gissning är det inte ovanligt att man tror att man kanske går en 7000 - 8000 steg per dag, men vi kontroll med stegräknare kan snittet ligga så lågt som runt 2000 - 3000.
Hur många steg går du i snitt på en dag?

För att uppmuntra dig och hela Sverige att röra på sig mer i vardagen kommer vi att anordna en stegräknarutmaning som startar den 13 maj och pågår fram till 9 juni.
Häng med och se till att du får bra med vardagsmotion! Med hjälp av en stegräknare håller du koll på hur mycket du rör dig. Något mer behöver du inte för att kunna vara med.
Vi kommer att hjälpa till med tips och råd på hur du kan se till att öka på dina steg på smartast möjliga sätt. Men gå får du göra själv ;-).

Så här kommer det att gå till:

  1. Första veckan (13 - 19 maj)  är en "kontrollvecka". Då ska du ha din stegräknare på dig varje dag och röra dig precis så som du brukar. När veckan är slut ska du räkna ut hur många steg du rör dig i snitt per dag ( lägg ihop alla dagars antal steg och dela med sju). 
  2. För att stegräknarutmaningen ska bli rättvis för alla ska du främst utmana dig själv och se till att de kommande veckorna öka på din dagliga stegmängd jämfört med vad du brukar gå. Säg att du i snitt gick 7000 steg per dag under kontrollveckan. Ditt mål på sikt är att nå 10 000 (12 000 steg för den som föredrar det). Bestäm dig för hur många steg du ska öka på för varje dag så att du den sista veckan är uppe och klarar av att gå 10 000 steg varje dag.
  3. Daglig pepp kommer du få här på bloggen och på vår Facebooksida. Kika in och berätta hur det går för dig.
När det gäller stegräknare är vår erfarenhet att den enklaste modellen utan en massa finesser ofta är den som fungerar bäst. Gärna en med "lock" på så att du inte av misstag lyckas radera dagens ihopsamlade steg. Det finns även mer avancerade varianter som räknar metrar och kilometrar och antal förbrända kalorier -  det är inte alls nödvändigt. Till Smartphones finns även appar som går att ladda ner som hjälper dig att räkna steg - dessa är ofta opålitliga och kanske har du inte alltid telefonen på dig. Själva föredrar vi en enkel modell som sitter i byxlinningen.
Tipsa oss gärna om bra stegräkräknare!

Hänger du på?!?!?
Skriv gärna en kommentar här nedan om att du hänger med. Passa också på att utmana din partner, dina vänner, kollegor eller familjen också så får du stöttning och peppning från många håll.
Dela gärna detta inlägg på Facebook och egna bloggar, så hjälps vi åt att starta en riktigt FOLKRÖRELSE.

Låt oss tillsammans gå sommaren till mötes!


9 kommentarer:

  1. Men vad kul Ann-Chrisitne, du är varmt välkommen. Vi kommer att inspirera varandra och gå våren till mötes med många steg i kroppen ;)
    // Josefi

    SvaraRadera
  2. Jag vill gärna hänga på jag behöver få mer rörelseglädje i min dag

    SvaraRadera
  3. Jag vill gärna hänga på jag behöver få mer rörelseglädje i min dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hjälps vi åt med :-). /Ulrika

      Radera
  4. Jag hakar på har redan tjuvstartat...detta skall bli kul alltid roligare när vi är många som gör en bra sak...
    Har en blogg där jag skriver om min viktresa.
    http://67till57.blogspot.com och under "fliken stegen mot målet" lägger jag in alla steg. Gå gärna in och kolla och kommentera.
    Kram Annica

    SvaraRadera
  5. Jag är med !!!!
    Monica Stolpe-Nordin /Makeover:)

    SvaraRadera
  6. Jamen perfekt!!!
    Såg inte detta förrän nu, men jag har stegräknare på mig varje dag ändå för att motivera mig själv till promenader osv, så jag hoppar på NU jag :D
    Kul initiativ (som jag väntat på sen jag läste om det!)
    ☼ Kram Jessica Pålsson ☼

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...