20 juni 2012

RABARBERPAJ

RABARBERPAJ UTAN VITTMJÖL OCH VITT SOCKER 




Nu är sommaren här och det är äntligen premiär för rabarberpajen. Jag fullkomligt älskar rabarber och speciellt rabarbarpaj. Denna gång har jag skapat den utan vitt socker och vitt mjöl och med laktosfria produkter. Enligt mig en god sommarhitt som kommer få många repriser under denna härliga sommar. Det var länge sedan jag använda mig av kardemumma men den goda kryddan har fått vara med denna gång. 

Är du nyfiken titta in och läs mer om kokos sockret här Renée
Recept:
3 Stänger rabarber
1,5 msk Renée Voltaires kokos socker
1 tsk Kardemumma 
4 dl Mandelmjöl
1 dl vatten
1 tsk Vanilj pulver ”ekologiska"
1,25 dl Laktosfri grädde
125 g Laktosfritt smör

Gör så här:
Skär rabarbern i fina bitar, lägg dem i en kastrull, häll ner kardemumman,  häll ner 1,5 msk kokos socker häll sist ner vattnet. Låt sjuda i ungefär 3 minuter. Häll sedan ner rabarberröran i en form. 

Häll ner mandelmjölet, smöret och vaniljpulvret i en bunke. Jobba intensivt med degen tills smöret och mjölet har fördelats jämt. Smula och täck över rabarberna i formen. 
Grädda i 20 minuter på 180 grader. 

Vispa grädden och häll ner vaniljpulvret. 

Servera sedan i en skål eller på ett fint fat med en klick vaniljgrädde. 


NJUT NU AV VARJE TUGGA
Josefi 



2 kommentarer:

  1. Hej! har inte använt kokossocker förut, men bakat en hel del. kan det verkligen stämma med 1,5 msk socker. Rabarber brukar kräva relativt mycket socker, tyvärr.
    Tycker också att det är väldigt bra när recepten anger mängden rabarber i vikt. Rabarberstjälkar skiftar rätt mycket i storlek.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis bakat pajen och tyckte 1,5 msk kokos socker blev bra!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...