12 juni 2012

SALLAD - EN TERAPEUTISK HÄLSOKICK

Grönsallad med fetaost, pumpakärnor och torkad physalis

Jag älskar sallad! Både att äta och faktiskt också att tillaga. För mig är det både avstressande och terapeutiskt att stå och skära bitar av hälsosamma och energigivande grönsaker och blanda ihop i en stor salladsskål.
Jag står och tänker på hur varje bit jag lägger ner i skålen kommer att få mig att må bra och dessutom smaka gott.

Jag ser alltid till att ha olika salladssorter hemma - gärna i påse, för det är både snabbt och smidig. Sedan har jag en massa "standardgrönsaker": tomat, gurka, paprika osv. I så stor utsträckning det går väljer jag ekologisk och även efter säsong.
En riktigt god sallad äter man inte bara med munnen, utan även med ögonen. Den ska se vacker och tilltalande ut och vara en bra blandning även färgmässigt. För att tilltala mun och smak tycker jag att det är bra att tänka på att blanda olika konsistenser: mjuk, hårt, krispigt etc. och olika smaker; beskt, salt, sött etc.

Jag brukar blanda i lite av vad jag har hemma. För att få lite extra skjuts på utseende och smaklökar går det bra att blanda ner:
  • Olika sorters frön, saltade eller naturella.
  • Nötter
  • Torkade frukter och bär
  • Färsk frukt
  • Ost; feta, smakrik hårdost, parmesan, mozzarella exempelvis
  • Bönor
Salladen på bilden ovan blev väldigt god just tack vara olika tuggmostsånd och en blandning av både salt och sött. Innehållet i salldsskålen bestod av:
  • Blandade salladssorter från påse
  • Gurka
  • Röd Paprika
  • Fetaost
  • Saltade pumpakärnor
  • Torkad Physalis
Som salldsdressing blandar jag lite fin olivolja med äppelcidervinäger och kryddar med Reneé Voltaires Örtsalt med ramslök.

Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...