3 april 2013

BIKARBONAT - EN HÄLSOKUR

Bikarbonat
Vanligt bikarbonat, även kallat natriumbikarbonat eller natriumvätekarbonat är ett av kolsyrans salter. Det är den aktiva ingrediensen i bakpulver som vi har i våra bakverk för att de ska jäsa ordentligt.

Vad du kanske inte vet, och vad som har gjort mig riktigt nyfiken på bikarbonatets funktioner och förmåga är att det på olika sätt har använts för att bota och läka olika sjukdomstillstånd.

Bikarbonat är en helt naturlig produkt som finns i det mesta som växer. Dess funktion är att bibehålla en bra pH-balans i blodet, vilket är livsviktigt för oss. Med den förmågan har bikarbonatet används som "läkemedel" sedan länge. Tyvärr verkar vi ha "tappat bort" den kunskapen någonstans på vägen. I dag är kraven på vad som får kallas just läkemedel väldigt höga, och det kan vara en av anledningarna till att just bikarbonatet fallit i glömska. Men det behöver inte hindra oss från att använda bikarbonat för att hålla oss friska.

Studier från början av 1900-talet visar exempelvis att under ett utbrott av en allvarlig influensaepidemi klarade sig de som intagit bikarbonat undan influensan helt eller fick endast lindriga symptom.
Även för att förhindra eller lindra vanliga förkylningar har bikarbonat visat sig vara något att lita på.
Bikarbonatet har också en förmåga att neutralisera den sura magsaften, så en halv tesked bikarbonat i ett glas vatten kan råda bukt på magkatarr.
Att ta ett bad med bikarbonat i badvattnet (1dl till halvfyllt badkar) lär var vitaliserande på flera sätt. Bikarbonatet innehåller stora mängder koldioxid och när du lägger dig i badvattnen tar huden upp koldioxiden vilket vidgar blodkärlen och cirkulation till hud och muskler ökar. Blodets pH-värde kommer också att sänkas och det i sin tur gör att mer syre kommer ut i dina vävnader. Har du problem med värk i kroppen kan ett varmt bad med bikarbonat göra susen.

Andra områden där bikarbonat sägs göra stora och små underverk är:

Läs mer om bikarbonat:
Jag tycker själv att det här låter jätteintressant, och kommer att prova mig fram så smått. 
Ulrika

6 kommentarer:

  1. Hade halsbränna så jag testade och nu känns magen lugn o fin :-)
    Yvonne Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bikarbonat är toppen för halsbränna, sura uppstötningar och magkatarr :-)!

      Radera
  2. Intressant! En del av detta kände jag till men inte allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du fick lite nya tips Kicki :-)!

      Radera
  3. Hur påvärkar bikarbonat förr fetta lever?...jag har fettlever och undrar är det bra om jag driker värge dag...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bikarbonat är en naturligt ingrediens som finns i våra kroppar vilket gör att vi tolererar det bra. Jag har dessvärre inte någon kunskap om det är något speciellt du behöver tänka på om du har fettlever, så där vågar jag inte ge några råd. Jag skulle rådfråga min läkare för att vara på den säkra sidan.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...