1 april 2013

CHIAPUDDING MED JORDGUBB & CHOKLAD


Enkel att göra, god att bjuda på och en stor bonus du blir mätt 


CHIAPUDDING MED JORDGUBB & CHOKLAD 


Jag älskar jordgubbar och choklad dessa två är en bra mix av vad mina smaklökar uppskattar. Det som är så bra med chiapuddingen är att den är nyttig och rik på omega 3, samtidigt blir du mätt på ett bra sätt. Därav kan du välja helt fritt om du ska bjuda på denna läckerbit till kaffet, duka fram som mellanmål eller varför inte ta med ut på picknicken längre fram i vår.

Läs mer om Chia och dess nyttigheter.


Recept:

Du behöver 
2 ½ dl kokosmjölk
1 dl chiafrön
3 dl jordgubbar
2 tsk vaniljpulver
2 msk kakao ( med fördel ekologisk kakao) 
30 droppar Sweet Life stevia choklad 

Gör så här:
Häll upp kokosmjölken i en bunke och häll i chiafrön, jordgubbarna, kakaon samt vaniljpulvret. Mixa ihop med en stavmixer tills det blir en fin smet. Häll sedan upp i portionsformar och ställ kallt i cirka 20-30 minuter innan serveringen så att puddingen blir fast i konsistensen. Dekorera med jordgubbar precis innan servering.

// Josefi 

4 kommentarer:

  1. Det låter jättegott :) Jag prövade att göra era bovetekex med chiafrön igår, så otroligt goda :)

    Jag tänkte höra med dig Josefi och Ulrika om ni har några bra förslag på vad man kan servera förskolebarn i åldrarna 1-5 till mellanmål?
    Jag arbetar i ett mottagningskök på en kommunal förskola och vill så gärna servera barnen bra och nyttiga mellanmål och inte bara smörgåsar/kräm/oboy m.m. som ofta önskas (mest av personalen ;)) Jag har ca 35 barn som äter mellanmål, ca 30-40 minuter att hinna förbereda mellanmålet på och inte mycket pengar att röra mig med.
    Jag skulle bli så glad och tacksam om ni har lust och möjlighet att kunna hjälpa mig med detta :)

    Med vänlig hälsning Åsa

    SvaraRadera
  2. Så ROLIGT att du intresserar dig för detta Åsa. Det är ju en jätteviktig fråga. Våra barns hälsa är ju grunden för vår framtid, så betydligt fler borde vara intresserade av detta. Jag känner igen dilemmat efter att själv i nästan 15 år ha jobbat inom skolbarnomsorgen.
    Det som är lätt att göra och som inte heller blir så kostsamt är:
    * Yoghurt och eller fil med färska bär.
    * Smothies på yoghurt och med banan och bär/frukt
    * Grönsaksdipp - låt ev barnen som kan hjälpa till med att dela gruka, morötter etc. och gör sedan dipsås på yoghurt, crème fraiche eller gräddfil med någon krydda.
    * Kokta ägg
    * Omelett

    Det här är som sagt en viktig fråga som vi kommer att fokusera på mer framöver. Vi hoppas få i gång en dialog om många förslag på vad vi kan ge våra barn för goda och lättlagade mellanmål.Så håll utkik.
    Hör gärna av dig och berätta hur det går. /Ulrika

    SvaraRadera
  3. Tack snälla du Ulrika för din hjälp och dina tips :)
    Jag läser er blogg varje dag, ni gör ett otroligt bra jobb, och det ska bli kul och spännande och se om fler har bra tips på vad vi kan servera våra barn.

    Önskar er båda en skön söndag / Åsa

    SvaraRadera
  4. En fråga om kokosmjölken, är det den som finns på burk, typ santa maria ni menar?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...