8 maj 2012

AVGIFTNINGENS OLIKA STADIER DEL 1





AVGIFTNINGENS OLIKA STADIER OCH DAGAR.
FRÅN BOKEN SOCKERBOMBEN 
MED BITTEN JONSSON OCH PIA NORDSTRÖM




De följande beskrivningarna är generella vilket betyder att det gäller de flesta men behöver inte stämma in på alla. 


DAG 1.


Inga större svårigheter, en känsla av att du är fast besluten av att klara detta. 
Det känns spännande i alla falla tiden fram till lunch. Du kan uppleva en rastlöshet då mate tidigare har upptagit stor del av dagen. Du kan känna dig trött och seg framåt eftermiddagen, men fortfarande bestämd. För vissa personer kan det vara svårare. En del kan redan här uppleva bland annat kraftig huvudvärk och även skakningar. 


DAG 2.


Du kan känna dig konstig och uppleva att något saknas. En känsla av oro, en fundering kring hur det ska gå. Nu kan tankar dyka upp som är det värt att leva utan  godis, kakor, bars osv. Du är bestämd och kan känna dig irriterad. Du kan reta upp dig på småsaker som du tidigare knappt brytt dig om, men hanterat genom att äta något gott. Det är fortfarande hanterbart för de flesta. 


DAG 3


Du kan nu  börja känna sug och en oro. Minnesförluster och förnekelser sätter igång. Du kan uppleva att du blir glömsk,lömsk och ilsken. Tvivel kan dyka upp som varför skulle detta funka när inget annat har gjort det. Jag kan visst sluta med detta och klara av att äta bara lite sött någon gång ibland. De som inte har kunskap och rätt verktyg kan falla här, medan andra fortsätter. 




DAG 4 


Dag fyra kan du känna dig rastlös, irriterad och arg. Du får känslan av att du bara måste ut och köpa något gott. Det här är oftast den tuffaste dagen. Du kan tampas med tankar som vad är det här för påhitt sockerkänslig och sockerberoende det finns väl inte. Den starka tanken är att du har rätt till hjälp och att be om hjälp för att må bra. Här kan det vara lätt att falla till baka i gamla möster. Om du har någon nära dig som stöttar dig så blir det lättare. 




Kom ihåg att du är duktig som gör detta, att du gör detta för att må bättre och få mer energi för att orka mer. 


BRA KÄMPAT 


// Josefi 

9 kommentarer:

  1. Jag som "tjuvstartade" förra veckan upplevde dag 3 som extrem jobbig och var mycket nära att ge upp.
    För mig hjäpte ostskivor och kokt ägg mot sockersuget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att du har kämpat på och förstått att ladda med protein och fett - det håller blodsockerkurvan jämn.

      Radera
  2. Fick precis förklaringen till varför jag alltid åker dit på dag 4, får förbereda mig noga för att klara morgondagen, då jag startade i söndags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I bland kan förståelse hjälpa en bra bit på vägen - och vetskapen om att man inte är ensam. Bra kämpat!

      Radera
  3. kvällarna är jobbigast då min man jobbar kvällar och jag sitter ensam då kommer suget efter nått gott. Igår började jag träna när suget var som värst. Blir nog att göra likadant idag, men har en hemsk huvudvärk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det suget du känner på kvällarna är troligtvis kopplat till någon känsla (ensamhet, rastlöshet etc.) som du försöker ta hand om med hjälp av socker. Fundera på om du kan ta hand om känslan på något annat sätt än genom att äta.
      Hoppas att huvudvärken har gett med sig.

      Radera
  4. Jo nog känner jag en viss saknad, men fan den som ger sig.Fått väldig energi redan efter Söndagen då jag tjuvstartade för att förvarna min kropp.Lite irriterad ,men det gick snabbt över.Jag äter några jordnötter med skal, varje gång suget kommer.Har ju glassfria månader också. Ska pröva Din laktosfria blåbärsglass.Fast jag tror yoghurt naturell räcker.
    Jag är ute mera, för där finns inget att äta.

    Nu är vi några som kämpar tillsammans då blir det roligare, det sporrar mera.
    Vissa frukter får man inte heller äta.Druvor,banan melon var det några flera.
    Natti-natti, lägger mig en timme tidigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitsippan heter jag ju inte. Mi duger.

      Radera
    2. Visst handlar det om både saknad och vanor. Men när du kommer att du mår bättre, så är det värt det. Bra att du har en back-up plan.
      Och att vi är fler här som jobbar mot samma mål är super. Vi sporrar varandra.
      Bra tänkt där med att gå och lägga dig tidigare också. Heja dig!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...