19 maj 2012

BOKTIPS- VITT BEGÄR


VITT BEGÄR AV GUNILLA SAHLIN 



Jag har läst en självbiografi om sockerberoende. Gunilla berättar öppenhjärtligt med mod och självinsikt om sitt sockerberoende. Hennes berättelse är stark och när jag läser den förstår jag hur starkt detta beroende har styrt hennes liv. Här har du en stark kvinna som har kämpat hårt med sig själv och sitt förhållande och förhållningssätt till ”socker” produkter. I boken delger hon sina verktyg till att hantera svårigheterna i vardagen. 

Hon använder begreppen sug och ångest. Beskriver det ingående hur hon känner och tänker när suget som är hennes värsta fiende sätter in och hur ångesten talar till henne. Nästan så att jag känner dessa känslors närvaro när jag läser boken av den enkla anledningen att hon berätta så fantastiskt bra och nära. 


Gunilla har tagit hjälp av och gått kurs hos Bitten Jonsson. Där hon fått kunskap och stöd i sitt beroende. Att Gunilla delger sina erfarenheter är guldvärd för de som har svårigheter och de som håller på att kämpa med sina svårigheter. Hon inspirerar till att välja hälsan, till att våga be om hjälp, till att vara stark i sig själv och inte äta ”gott” för att andra inte ska må dåligt eller känna sig dåliga. 


Gunilla skriver listor för att veta vad hon ska äta och för att ha koll på att hon får i sig bra mat. När Gunilla går och handlar har hon en lista som hon följer till punkt och pricka för att inte lägga ”fel” produkter i korgen, de produkter som hon inte mår bra av. 



Är du intresserad av boken läs mer här VITT BEGÄR
Följ Gunillas blogg Gunillas blogg VITT BEGÄR
Är du intresserad av att få hjälp och utbilda dig hos 
Bitten Jonsson titta in här Bitten Jonsson 

Med värme rekommenderar jag denna bok 
Josefi 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...