27 maj 2012

TIPS FRÅN HÄLSAS VIKTKLUBB MINSKA GODISSUGET


10 SÄTT ATT MINSKA GODISSUGET  
          Enligt HÄLSAS Viktklubb.
1.Börja med att känna efter ordentligt. Behöver kroppen mat eller är det bara hjärnan som vill få en kick. Om du verkligen är hungrig så ät en måltid eller ett sammansatt mellanmål. Är det hjärnan som försöker lura dig att äta godis så prova först och främst att vänta i 10 minuter. För det mesta så går suget över utan att man behöver göra något särskilt.
2. Sötsuget sitter i hjärnan och därför är ett bra tips att sysselsätta dig med något där du måste koncentrera dig. Lös ett korsord eller sudoku, spela spel på datorn, ring en kompis eller liknande. Kom ihåg att suget alltid går över efter en stund.
3. Vid akut godissug, bit i en citron- eller grapefruktsklyfta. Citron är surt och grapefrukt är beskt vilket drar tillbaka matspjälkningsenzymerna och minskar suget.
4. Prova att dricka ett glas vatten med några droppar citron, äppelcidervinäger eller grapefrukt. Dels fyller vattnet ut magen och dels gör syran att sötsuget dämpas.
5. Frusna eller färska lingon och tranbär ger härlig syra som effektivt stoppar suget. (OBS! Inte torkade bär, de är för söta)
6. Borsta tänderna eller skölj munnen med starkt smakande munvatten. Det ger en fräsch smak som kan göra att man tappar smaken för det söta.
7. Avluta måltiden med grönsaker. Många längtar efter något sött efter maten, speciellt om måltiden varit salt. Att avsluta måltiden med lite neutrala grönsaker minskar därför sötsuget.
8. Te eller kaffe utan socker är beskt och kan fungera som "sötsugestoppare" för vissa människor. Men om man är van att äta något till, så finns en risk att hjärnan tar det som signal att det är dags för fika och då får det motsatt effekt.
9. En bit mörk, besk choklad med hög kakaohalt kan ge bra effekt. Men kom ihåg att det ska vara riktigt besk choklad och inte någon mild variant.
10. Gå ut på en liten promenad, skotta snö, klipp gräset, lek med barnen eller aktivera dig på något annat sätt. Det minskar risken att du faller för frestelsen att börja rota runt i köksskåpen efter godsaker.


För mer intresse om hälsas viktklubb och inspiration titta in här HÄLSA VIKTKLUBB

// Josefi 

1 kommentar:

  1. Jag åt faktiskt blodgrape innan jag började med utmaningen.Och en halva då och då.Bet även i en citron.Fast jag inte läst detta.

    Brukar ju tävla med mig själv och har gjort ett bra tag, haft glassfria månader och godisfria månader. Men ändå var det lite kämpigt att lägga av helt.

    Skrev till Nordiska huskurer på FB. Där fick jag rådet att sluta med mjölkprodukter för jag har fått enzymbrist.Trodde det var magkatarr/gallbesvär.

    Förr åt jag ju godis dagen i ända, då tuggade jag ju alltid på något. Undra på att jag blev "sjuk".

    Fortsätter väl att vara utan socker, annars var det väl ingen vits med denna utmaning.

    Hej från Mi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...