23 maj 2012

KOKOSKEX MED LAKRITS SMAK

KOKOSKEX MED LAKRITS SMAK 



För en tid sedan köpte jag det rena rålakritsen Queen of licorice som det är gott och enkelt att göra nyttigt snacks eller godis på, bara att blanda ner några teskedar lakrits pulver.

Här bjuder jag på ett annorlunda, enkelt och gott recept. För dig som gillar gott och nyttigt och även gillar lakrits och kokos kan dessa kex kanske bli en riktig upplevelse.

Recept:
2 dl riven kokos
2 dl pumpafrön
2 msk kokosolja
2 tsk ren rålakrits.

Gör så här:
Häll ner ingredienserna i en bunke och krama mycket med handen tills kokosoljan har fördelats i hela röran. Sprid ut röran på folje, vik in kanterna och lägger även över lite folje som bli ett lock. Lägg nu in detta folijepaket i frysen. Låt stå i ca 3-4 timmar, så att kokosfettet stelnar. När ni sedan ska äta det goda snackset, ta ut bryt i små bitar och servera på en gång. Låt inte snackset stå för länge då kan det smälta.

Njut av kokoskexet medan det är kallt. 

// Josefi

4 kommentarer:

  1. Många roliga recept ni har! Är det så att kokosflingor alltid är sockerfria? Jag tyckte jag läste på en påse att den innehöll ganska mycket socker.
    Jag ställde en fråga i ett tidigare inlägg men har inte fått svar så jag frågar igen: om man gör saft, kan man använda något annat sötningsmedel då istället för vanligt socker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      jag har själv aldrig stött på kokosflingor som har tillsatt socker. Försöker att köpa ekologiska kokosflingor så långt det är möjligt och har aldrig hittat socker i innehållsförteckningen.

      Jag brukar inte göra saft själv, men tänker att det skulle vara passande att tillsätta stevia i stället för socker. Då skulle jag prova mig fram med hur mycket som blir bra med just stevian då den är mycket söt i smaken.

      Allt gott
      Josefi

      Radera
  2. Men vilket spännande recept spara det direkt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Milla!
      Kul att du gillar receptet prova gärna detta enkla, nyttiga och annorlunda recept.
      Återkom med vad du tycker, det är alltid kul tycker vi.

      Allt gott
      Josefi

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...